XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kraków Airport zyska połączenie z Chicago

Kraków Airport zyska połączenie z Chicago
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W lipcu 2017 r. połączenie PLL LOT do Chicago powróci do siatki połączeń krakowskiego lotniska. Cieszymy się, że po 7 latach, Kraków i Małopolska zyskały bezpośrednie połączenia do jednego z największych miast Ameryki Północnej - mówi prezes zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice Radosław Włoszek w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

Kraków Airport w roku 2015 osiągnął bardzo dobre wyniki przewozowe - wzrost ruchu o ponad 10%. Ten rok jest jeszcze lepszy. Jakie są główne powody tej znakomitej passy lotniska?

- Kraków, jak i Małopolska są miejscami, które przyciągają inwestorów. Inwestycje przyciągają korporacje, które tworzą nowe miejsca pracy. W ubiegłym roku w branży globalnego biznesu i usług technologicznych zatrudnionych było ponad 50 tys. osób. W tym roku, szacuje się, że w tej branży każdego dnia tworzone jest średnio 29 dodatkowych etatów.

Tylko w 2015 r. w Krakowie odbyło się ponad 4000 zorganizowanych spotkań biznesowych: konferencji, targów, wydarzeń korporacyjnych - co stanowi ponad 1/5 tego typu wydarzeń organizowanych w Polsce.

Nie można zapominać o kulturowych i turystycznych walorach regionu. O perspektywach rozwoju turystyki religijnej i pielgrzymkowej. W tym roku mamy już za sobą m.in.: ŚDM, dzięki którym Kraków i Polska były na ustach ludzi z najodleglejszych rejonów świata, siódmą edycję Life Festival Oświęcim, kilka oczekiwanych koncertów w Tauron Arenie, oraz międzynarodowe wydarzenia organizowane w ICE Kraków, czy w Centrum Konferencyjnym Expo Kraków. Dzięki krakowskiemu lotnisku kilka tysięcy osób z branży lotniczej odwiedziło Kraków. W kwietniu byliśmy gospodarzem największego europejskiego wydarzenia branży lotniczej w 2016 r.: 11 edycji Routes Europe. Jeszcze podczas światowych Routes, jesienią tego roku, wiele osób wspominało profesjonalną obsługę wydarzenia i miejsce - zarówno Kraków, jak i Małopolskę.

Krakowskie lotnisko rozwija się, a w Krakowie i Małopolsce obserwujemy powstawanie parków przemysłowych, baz logistycznych, centrów biznesowych itp. Dzięki bogatej ofercie połączeń lotniska zwiększa się dostępność naszego regionu m.in. dla inwestorów i turystów.

Patrząc całościowo na branżę lotniczą w Polsce nadal na niskim poziomie jest tzw. współczynnik mobilności - statystyczny Polak lata rzadziej, niż statystyczny Europejczyk. A to pokazuje, że branża lotnicza będzie się rozwijać, bo Polacy z roku na rok coraz częściej wybierają ten środek transportu. Największą grupą pasażerów latających z krakowskiego lotniska są ludzie, którzy latają 1-2 razy w roku.

W odróżnieniu od innych polskich portów regionalnych port krakowski ma bardzo szeroką, prawie pełną ofertę największych europejskich grup i linii sieciowych. Co przyciąga te linie do Krakowa?

- To zasługa konsekwentnie realizowanej strategii biznesowej. Jesteśmy obecni na najważniejszych targach lotniczych w Europie i na świecie. W tym roku dzięki organizacji Routes Europe 2016 w Krakowie mogliśmy spotkać się z rekordową liczbą przedstawicieli linii lotniczych. A za nami również światowe Routes i kolejne negocjacje. Na część efektów tych spotkań trzeba jeszcze chwilę poczekać, część już widać choćby w zakończonym rekordową liczbą obsłużonych pasażerów sezonie wakacyjnym, ale i w obecnym zimowym. Linie lotnicze rzadko uruchamiają nowe kierunki, czy zwiększają częstotliwości na już istniejących trasach w sezonie zimowym. A w Krakowie w tym roku mamy się czym pochwalić. A to nie koniec niespodzianek.

W Polsce krakowska oferta Ryanaira jest mniejsza tylko od warszawskiej, z Modlina. W najbliższym sezonie zimowym bardzo wzrośnie oferowanie easyJeta. Razem z Norwegian, te trzy linie zaoferują rynkowi ponad 1,5 mln foteli. Jakie znaczenie nie tylko dla lotniska, ale i dla miasta będzie miało te kilka milionów „tanich foteli” (prawdopodobnie około 4 mln), które w przyszłym roku znajdzie się na rynku?

- Kraje i miasta Europy Środkowej nadal pozostają nieodkryte dla mieszkańców Europy Zachodniej. Są osoby, które były wielokrotnie na Majorce, w Rzymie czy w Paryżu, ale nie miały jeszcze okazji zwiedzić Krakowa. Regularne połączenia lotnicze dają im taką okazję.

Każdy dodatkowy pasażer to wzrost zapotrzebowania w regionie na dodatkowe usługi m.in. usługi przewozowe, miejsca hotelowe, usługi gastronomiczne, przewodników - to wszystko przedkłada się na odprowadzane do budżetu opłaty i podatki, z których finansowane są kolejne inwestycje w regionie. Szacuje się że w 2015 r. odwiedzający Małopolskę wydali średnio ponad 1 200 zł/osobę. A przecież na lotnisku pracuje niemal 5 tys. osób w różnych firmach, służbach, które tutaj działają.

Bliskość lotniska, wygodne połączenie z centrum miasta, z dworcem autobusowym to dla mieszkańców południowej Polski i… Słowaków, którzy również często korzystają z krakowskiego lotniska, możliwość podróżowania po całym świecie. Umożliwia im to siatka różnorodnych połączeń krakowskiego lotniska - zarówno lotów bezpośrednich, jak i do największych portów przesiadkowych w Europie.

Jakie są perspektywy na połączenia dalekiego zasięgu z Kraków Airport?

- Kraków Airport miał takie połączenie i w lipcu 2017 r. połączenie PLL LOT do Chicago powróci do siatki połączeń krakowskiego lotniska. Cieszymy się, że po 7 latach, Kraków i Małopolska zyskały bezpośrednie połączenia do jednego z największych miast Ameryki Północnej.

Za uruchomieniem tego połączeniem przemawia duże zainteresowanie lotami transatlantyckimi choćby mieszkańców Podhala, którzy za Oceanem mają swoje rodziny. Ale nie tylko – to dobra wiadomość również dla mieszkańców sąsiadujących z Małopolską regionów oraz dla Słowaków. Nie można zapominać o tym, że Kraków i Małopolska są miejscami, które przyciągają amerykańskie firmy. Ich inwestycje są kluczowe w regionie. Kulturowe i turystyczne walory powodują, że Kraków i Małopolska są popularnym celem wyjazdów turystycznych Amerykanów.

Prowadzimy również rozmowy handlowe z innymi przewoźnikami w zakresie możliwości uruchomienia lotów dalekiego zasięgu.

Jedyny segment rynkowy, który obecnie przeżywa mały kryzys - spadki ruchu - to chartery. Czy próbujecie odwrócić ten trend?

- Prowadzimy również i takie rozmowy handlowe, choć ostatnimi laty ten rynek jest mocno uzależniony od sytuacji geopolitycznej. Z drugiej strony przewoźnicy oferują z Krakowa wiele regularnych połączeń do atrakcyjnych urlopowo miejsc.

Jakie będą największe wyzwania dla portu w roku przyszłym? A jakie w dłuższym kilkuletnim horyzoncie czasowym?

- Najważniejsze zadanie, przed którym stoi krakowskie lotnisko to sfinalizowanie budowy i modernizacji terminalu pasażerskiego oraz budowa nowej drogi startowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Port musi się zmieniać i rozwijać, aby sprostać rosnącym wymaganiom stawianym przez pasażerów i naszych kontrahentów. Droga startowa to serce lotniska. Po analizach wiemy, że nie jest możliwa przebudowa drogi startowej „pod ruchem”, a nie możemy pozwolić na zamknięcie lotniska. Dlatego przed lotniskiem kolejne, kluczowe dla rozwoju portu wyzwanie - wybudowanie nowej drogi startowej, nowej nie drugiej.

Przed nami również stworzenie długofalowej strategii rozwoju krakowskiego lotniska oraz spółek córek.

Ogromne i wciąż rosnące znaczenie ma system transportu naziemnego łączący lotnisko nie tylko z miastem, ale i całym regionem. Jak Pan ocenia sytuację obecną i czy można tu jeszcze coś istotnie poprawić?  

- Rozbudowując port lotniczy trzeba myśleć o jego dostępności dla pasażerów. Lotniska powinny być węzłem integrującym różne środki transportu: autobusy, pociągi, samochody a nawet rowery. Szczególnie jest to ważne w kontekście transportu kolejowego, który w Polsce jest intensywnie modernizowany. Podróż pociągiem, z lotniska do centrum Krakowa, zajmuje tylko 18 minut. Uruchomienie tego połączenia wydaje się być modelowym przykładem współpracy międzygałęziowej. Dodatkowo, bezpośrednio przed terminalem pasażerskim znajduje się przystanek autobusów dalekobieżnych - pasażerowie ze: Słowacji, Czech oraz Podkarpacia czy Górnego i Dolnego Śląska w wygodny sposób mogą dojechać do krakowskiego lotniska.

Lotnisko położone jest w sąsiedztwie autostrady. Zapowiadana przez rząd budowa północnej obwodnicy Krakowa poprawi dostępność krakowskiego lotniska.

Podejmowane są działania, aby drogę wojewódzką „przełożyć” za autostradę. Dzięki temu rozdzielony zostanie ruch tranzytowy od lokalnego i poprawiona zostanie płynność ruchu wokół lotniska. Większość inwestycji związanych z poprawą dostępności komunikacyjnej portu wymaga współpracy i zaangażowania wielu podmiotów, a z rezultatów będą korzystać zarówno pasażerowie, jak i lokalne społeczności.

Dziękuję za rozmowę.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kraków Airport zyska połączenie z Chicago

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!