Kraków na walkę z hałasem powinien wydać 21 mln zł

Kraków na walkę z hałasem powinien wydać 21 mln zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Co najmniej 21 mln zł trzeba zainwestować w ciągu najbliższych 5 lat w Krakowie na najpilniejsze zadania w walce z hałasem - poinformowali w poniedziałek eksperci na spotkaniu z dziennikarzami.

Według specjalistów, Kraków zaliczany jest do grupy miast "mocno zanieczyszczonych hałasem".

- W Krakowie liczba osób narażonych w ciągu doby na hałas powyżej 55 decybeli wynosi 300 tys. Osiągnęliśmy wskaźnik największych metropolii z krajów tzw. starej unii; 40 proc. populacji jest zagrożone hałasem powyżej 55 dB - podkreślił Janusz Bohatkiewicz z Biura Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego EKKOM, które na zlecenie władz Krakowa opracowuje program ochrony Krakowa przed hałasem.

Według polskich przepisów, dopuszczalny poziom hałasu w ciągu dnia nie może, zależnie od przeznaczenia terenu, przekraczać wartości 50-65 dB. Dla pory nocnej przepisy są ostrzejsze, dopuszczają hałas na poziomie 45-55 dB.

- Tymczasem w Krakowie liczba osób narażonych na hałas powyżej 50 dB w nocy to ok. 240 tys. osób, czyli 32 proc. wszystkich mieszkańców. To się bardzo mocno pokrywa z badaniami ogólnokrajowymi, z których wynika, że jedna trzecia Polaków jest narażona na hałasy większe od dopuszczalnych - ocenił Bohatkiewicz.

"Program ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Krakowa" powinien być gotowy na przełomie roku. Na początku 2009 r., po uchwaleniu przez krakowski samorząd, powinien wejść w życie. Program oraz będąca jego częścią mapa hałasu w Krakowie będą aktualizowane co 5 lat.

Eksperci proponują, aby w pierwszych 5 latach, ze względu na koszty, ograniczać hałas w tych miejscach Krakowa, gdzie jest on najdotkliwszy dla dużych skupisk mieszkańców. Najbardziej uciążliwy dla mieszkańców jest hałas uliczny - samochodowy i tramwajowy. Do kategorii o najwyższym priorytecie planowanych działań zaliczono łącznie 9 km ulic i ciągów tramwajowych.

W ocenie specjalistów, ograniczanie źródeł hałasu to nie tylko coraz powszechniejsze ekrany akustyczne, oddzielające ruchliwe ciągi komunikacyjne od ludzkich siedzib. To także odpowiednie projektowanie nowych budynków i ulic, wykorzystanie w budowie materiałów chłonących dźwięk i wibracje, zwiększenie płynności ruchu ulicznego, ograniczenie prędkości, a nawet odpowiedni styl jazdy. W praktyce chodzi np. o użycie mat pod torowiskami oraz podkładów tramwajowych tłumiących drgania, dobór nowoczesnych nawierzchni ulic, odbijające lub wyciszające dźwięk elewacje budynków.

Według naukowców, główną przyczyną hałasu samochodu osobowego jadącego z prędkością powyżej 55 km/h nie jest silnik, lecz opony toczące się po nawierzchni. Im bardziej jest ona zwarta wewnątrz i nieregularna na powierzchni, tym hałas jest większy. W wielu przypadkach hałas można znacząco obniżyć, stosując droższe masy bitumiczne i nieco ograniczając prędkość ruchu, np. dzięki ustawieniu fotoradaru.

Zdaniem specjalistów, Krakowa nie da się szybko uwolnić od bardzo i średnio dokuczliwego hałasu. Żeby to zrobić, trzeba byłoby wprowadzić różnego rodzaju nowe rozwiązania na blisko 60 km ciągów komunikacyjnych Krakowa. To prawie 13 proc. ulic w mieście. Kosztowałoby to w sumie prawie 180 mln zł. Tym zadaniem władze Krakowa będą musiały zająć się w kolejnych pięciolatkach.

Gdyby dodatkowo postanowiły ograniczyć hałas w tych częściach miasta, gdzie walka ze smogiem akustycznym uzyskała najniższy priorytet, to konieczne byłyby zmiany na 244 km ulic. To kosztowałoby 578 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kraków na walkę z hałasem powinien wydać 21 mln zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!