Kraków ogłosił przetarg drogowy za 1,3 mld zł

Kraków ogłosił przetarg drogowy za 1,3 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Władze Krakowa ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i budowę Trasy Łagiewnickiej, blisko 4-km arterii na południu miasta będącej fragmentem trzeciej obwodnicy. Koszt realizacji całego zadania, w którym ma uczestniczyć Polski Fundusz Rozwoju, oszacowano na 1,3 mld zł.

Przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

"Nie przewiduje się poprowadzenia ruchu autobusowego od Grota Roweckiego do Kobierzyńskiej, w tunelach pod Turowicza i Herberta i pod Zakopiańską. Tam jezdnie będą miały pod dwa pasy" - wyjaśnił prezes Trasy Łagiewnickiej Jerzy Marcinko.

Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzy specjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim Funduszem Rozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnych. Koszt realizacji całego zadania szacowany jest na 1,3 mld zł.

Władze miasta chcą, aby budowa linii tramwajowej od Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych. Przygotowywany jest wniosek o dotację na ten cel, który powinien być złożony do końca tego roku.

Trasa Łagiewnicka - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. Planuje się, że cała trzecia obwodnica może być zrealizowana do 2030 r.

Przeciw budowie trasy protestuje część mieszkańców, którzy są przeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przez cenne geologicznie i krajobrazowo tereny. Podczas lutowej sesji Rady Miasta Krakowa, gdy procedowano powołanie spółki Trasa Łagiewnicka, pikietowali oni z transparentami "Nie stać nas na pomysły z lat 70.", "Nie lejcie betonu na kredyt".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!