XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Krakowskie MPK zmodernizowało 40 tramwajów, które jeździły po Wiedniu

Krakowskie MPK zmodernizowało 40 tramwajów, które jeździły po Wiedniu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zakończyło modernizację 40 tramwajów z serii EU8N. Powstały one na bazie wagonów kupionych z Wiednia. Po przebudowie pojazdy zyskały środkowy człon niskopodłogowy, klimatyzację i odnowioną przestrzeń pasażerską.

"Przywiązujemy dużą wagę do odnowy naszego taboru, której podstawowym źródłem jest zakup nowych pojazdów. Ale równolegle staramy się modernizować posiadany tramwaje lub kupować używane, które nadają się do przebudowy" - powiedział w piątek wiceprezes krakowskiego MPK Mariusz Szałkowski.

Zmodernizowane tramwaje EU8N to wyprodukowane na przełomie lat 70. i 80. XX w. wysokopodłogowe wagony E6, które w stolicy Austrii wraz z doczepami C6 obsługiwały linię lekkiego metra U6. Pierwotnie były to wagony dwukierunkowe.

Po wycofaniu ze służby krakowski przewoźnik kupił je sześć lat temu płacąc po 15-20 tys. euro za sztukę. Według szacunków MPK obecna wartość każdego z tramwajów wynosi około 1,7 mln zł, gdy za nowy tramwaj trzeba zapłacić ponad dwa razy tyle. "To najlepiej świadczy o tym, ze jest to udana inwestycja" - ocenił Szałkowski.

Przebudowę w całości wykonała Stacja Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Był to jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Najważniejszym jej elementem było przedłużenie pojazdów o środkowe, niskopodłogowe człony, które zostały wyprodukowane przez fabrykę Autosan w Sanoku. Zapewniają one wygodne wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi.

Wszystkie tramwaje zyskały udogodnienia charakterystyczne dla współczesnego taboru: całkowicie odnowioną przestrzeń pasażerską z nowymi siedzeniami pokrytymi specjalną tapicerką, klimatyzację, monitoring, automaty biletowe. Pojazdy EU8N mają ponad 26 metrów długości i jednorazowo mogą przewieźć 180 pasażerów.

Według szacunków krakowskiego przewoźnika tramwaje po modernizacji będą służyć przez następne 10-15 lat.

Jak przypomniał Szałkowski, krakowska przebudowa wiedeńskich wagonów została uznana w 2012 r. za jedną z najbardziej udanych w Europie przez branżowe czasopismo "Stadtverkehr", a zachodni przewoźnicy komunalni, np. z Dusseldorfu remontując posiadany tabor wzorują się na rozwiązaniach wypracowanych w krakowskim MPK.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Krakowskie MPK zmodernizowało 40 tramwajów, które jeździły po Wiedniu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!