PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kto rządzi na europejskim niebie?

Autor: PRTL.pl
03-01-2016 18:32
Kto rządzi na europejskim niebie?
Fot. Archiwum

Struktura rynku tanich linii jest w Europie od kilku lat dość jasna i klarowna. Na całym kontynencie dominuje jedyny „pan-europejski” przewoźnik Ryanair. Gdzie w tym sportowo-szachowym krajobrazie jest miejsce dla LOT-u? Zobaczcie analizę struktury i działań strategicznych najważniejszych graczy na rynku lotniczym, przygotowaną przez serwis PRTL.

Ryanair, który właśnie w tym miesiącu będzie świętował osiągniecie poziomu przewozów 100 mln pasażerów. Dysponuje 76-cioma bazami rozsianymi po całym kontynencie. W ciągu najbliższych kilku lat jego flota B737 urośnie do co najmniej 500 samolotów. A może nawet ulec podwojeniu…
Ogromnym sukcesem, chyba zaskakującym dla samego przewoźnika, okazała się modyfikacja modelu biznesowego, adresowana do bardziej wymagającej części rynku. Jej głównym elementem są operacje na coraz liczniejsze, główne lotniska europejskie. Przewoźnik obecnie zwiększa przewozy w tempie kilkunasto-procentowym poprawiając równocześnie, i to bardzo znacząco, współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich. To sytuacja unikalna w biznesie lotniczym.

 easyJet od bardzo wielu lat zajmuje mocną drugą pozycję. Jak pokazują dane publikowane przez ELFAA, przez kilka lat tempo wzrostu przewozów U2 było istotnie szybsze niż FR. Przewoźnik korzystał z sytuacji „ograniczonej konkurencji”, gdyż koncentrował swoją ofertę na wybranych rynkach europejskich (ca 50% oferowania w UK) i operował, w odróżnieniu od Ryanaira, na główne lotniska europejskie. Sytuację zmieniła dopiero wspomniana modyfikacja strategii FR. Przewozy U2 nadal rosną, ale przewoźnik musi czuć się strategicznie zagrożony. Nie znamy jeszcze jego nowych koncepcji, ale o niektórych ważnych możliwościach wspomnimy w dalszej części opracowania. 

Za plecami liderów znajduje się grupa linii, której przewozy przekraczają lub bardzo zbliżają się do 20 mln rocznie. To Norwegian, Vueling, Wizz Air i Germanwings/Eurowings. Znacznie mniejsze przewozy odnotowuje Transavia (około 7 mln). Ale przewoźnik ten ma bardzo duży niewykorzystany potencjał, szczególnie, jeżeli chodzi o rynek francuski.

Z grupy tej trzy linie są członkami wielkich grup (Vueling – IAG, Eurowings – LH i Transavia – AF/KL). Działają one na ograniczonych geograficznie rynkach – najszerszym VY – Hiszpania i znaczna część Europy Południowej. Eurowings koncentruje się na rynku niemieckim, a Transavia – holenderskim, ale rozpoczyna fazę „ekspansji francuskiej”.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


58 515 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 150 383 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 760 ofert w bazie

2 782 219 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP