Kulczyk ma kontrakt na A2 dzięki PiS

Kulczyk ma kontrakt na A2 dzięki PiS
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przez dwa lata rząd PiS groził Janowi Kulczykowi odebraniem koncesji na budowę autostrady do Świecka. Aż wreszcie bez rozgłosu zgodził się na budowę trasy. I to za 365,75 mln euro więcej

Budowa ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się w 2010 r. Tymczasem ten najważniejszy odcinek A2 łączący nas z siecią europejskich autostrad miał być gotowy już rok temu - przypomniał "Gazeta Wyborcza".

Właścicielem koncesji na budowę i eksploatację trasy z Nowego Tomyśla do zachodniej granicy jest Autostrada Wielkopolska SA kontrolowana przez Kulczyka. W 2004 r. rząd SLD ustalił z Kulczykiem cenę - 6,1 mln euro za kilometr. Ale nic się nie działo, bo ciągle zmieniały się przepisy.

Potem zaś zmienił się rząd i sprawa utknęła na dobre. Politykom PiS nie podobało się, że na płatnej autostradzie zarobi firma, w której przewodniczącym rady nadzorczej jest Jan Kulczyk - dla władzy uosobienie oligarchy, który dorobił się w III RP dzięki bliskim relacjom z SLD - czytamy w dzienniku.

"GW" przypomniała również powyborcze słowa premiera PiS Kazimierza Marcinkiewicza, który mówił: - To sytuacja skandaliczna, jeśli nie możemy doprowadzić autostrady do granicy. Jeżeli władze Autostrady Wielkopolskiej SA nie radzą sobie, to niech zrezygnują z budowy. Oddajcie nam tę autostradę, my ją zbudujemy szybciej.

Rząd narzekał też na zbyt wysoki koszt budowy A2. Miesiącami zwlekał z przystąpieniem do negocjacji w sprawie ceny autostrady, nie odpowiadał na pisma Autostrady Wielkopolskiej SA. W Ministerstwie Transportu obliczano już nawet, ile milionów trzeba byłoby zapłacić spółce w przypadku rozwiązania umowy koncesyjnej.

Temat odżył, gdy Polska dostała prawo organizacji piłkarskich mistrzostw Europy. Autostrada do Niemiec stała się priorytetem. I niespodziewanie wczoraj na stronie internetowej Ministerstwa Transportu pojawił się suchy komunikat, że w czwartek "została ustalona cena budowy autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko". 104,5 km ma kosztować ok. miliarda euro, czyli ok. 9,6 mln euro za kilometr. To o ponad połowę więcej, niż zakładano w 2004 r. - informuje "Gazeta Wyborcza"

Rzeczniczka resortu transportu zapewnia, że jest tocena akceptowanla. - Gdyby nie długie negocjacje, inwestycja byłaby tańsza prawie o 400 mln euro - zapewnia Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej SA. Nowy kosztorys tłumaczy przede wszystkim wzrostem cen w budownictwie i koniecznością budowy większej liczby przejść dla zwierząt, niż zakładano - w ostatnich latach część terenów, po których ma biec droga, objął ekologiczny program Natura 2000.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kulczyk ma kontrakt na A2 dzięki PiS

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!