KZK GOP może w ciągu kilku lat kupić 68 autobusów elektrycznych

KZK GOP może w ciągu kilku lat kupić 68 autobusów elektrycznych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu kilku lat Komunikacyjny Związek Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego może kupić 68 autobusów elektrycznych, będących efektem programu rozwoju takich pojazdów, który koordynuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

We wtorek zgromadzenie zrzeszającego 29 miast i gmin KZK GOP przyjęło uchwałę umożliwiającą podpisanie porozumienia z NCBR ws. współpracy przy tym programie. Uchwała zawiera m.in. zgodę dla zarządu związku na zaciągnięcie w kontekście tej współpracy zobowiązań do wartości 142,5 mln zł, a także na zakup 68 autobusów elektrycznych.

Dotąd KZK GOP, jako organizator komunikacji miejskiej w kluczowej części konurbacji katowickiej, nie kupował żadnych pojazdów i nie dysponował nimi. Zamawiał jedynie usługi przewozowe u komunalnych i prywatnych przewoźników, koordynując je i finansując ze sprzedawanych biletów oraz dotacji od gmin członkowskich.

"Program (NCBR - PAP) rozwoju autobusu elektrycznego w efekcie może doprowadzić do tego, że takie autobusy zostaną zakupione (przez KZK GOP - PAP), natomiast to jest perspektywa kilku lat; do łącznego spełnienia jest też siedem warunków" - powiedziała PAP rzeczniczka Związku Anna Koteras.

Przedstawione w uzasadnieniu uchwały założenia porozumienia z NCBR określają, że KZK GOP będzie miał obowiązek kupna powstałych w programie autobusów w razie łącznego spełnienia warunków - dotyczących m.in. ich ceny, przetestowania, pozyskania dofinansowania czy terminu dostaw. W razie niespełnienia któregoś z nich Związek ma swobodnie decydować o zakupie.

Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacji programu badawczego "Bezemisyjny Transport Publiczny" NCBR ogłosiło w grudniu 2016 r. Celem ma być wyprodukowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i kompleksowych rozwiązań w zakresie dostawy infrastruktury zasilającej.

Według informacji przekazanych KZK GOP przez NCBR wstępnie udział w programie zadeklarowały m.in.: Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Lublin, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Tychy i Jaworzno. W przypadku konurbacji katowickiej NCBR rozmawiało nie z poszczególnymi miastami, lecz ze zrzeszającym zdecydowaną większość z nich Związkiem.

Biuro KZK złożyło wstępną deklarację udziału w programie w grudniu ub. roku, następnie przekazując NCBR oczekiwania. Wśród nich znalazły się: uruchomienie systemu wsparcia finansowego, dostosowanie źródeł energii i budowa infrastruktury zasilającej, wdrożenie rozwiązań obecnych problemów z magazynowaniem energii i dostosowania zasięgu pojazdów do specyfiki obszaru KZK GOP.

Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostanie dostosowany do potrzeb jego użytkowników. Działania podzielono na dwie kluczowe fazy.

Prace badawcze, w następstwie których powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz - po zaakceptowaniu przez NCBR - seria pojazdów testowych, przewidziano do końca 2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek - poprzez dostarczenie partnerom publicznym, wśród nich KZK GOP, pojazdów do użytkowania.

Prace badawcze mają być w całości finansowane ze środków NCBR. KZK GOP może zaangażować się finansowo w drugim etapie, w przypadku decyzji o kupnie autobusów elektrycznych. KZK GOP zakłada, że w efekcie programu mógłby kupić 68 pojazdów (w dwóch wielkościach).

Zgodnie z warunkami planowanego porozumienia z NCBR wypracowanymi przez KZK GOP Związek będzie miał obowiązek kupna powstałych w ramach programu autobusów, jeżeli: zaakceptuje specyfikację przetargu planowanego w trybie partnerstwa innowacyjnego, a także łączne jego zobowiązania z tytułu zakupu nie przekroczą 142,5 mln zł (przy czym kolejnym warunkiem jest pozyskanie dotacji w wysokości 60 proc. zobowiązań KZK; NCBR deklaruje, że wsparcie uruchomi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

KZK GOP określił jednocześnie graniczne ceny jednostkowe autobusów (2,2 mln zł netto za pojazd długości ok. 18 m, 2 mln zł za pojazd długości ok. 12 m oraz 1,8 mln zł za pojazd 10-metrowy).

Związek warunkuje też nabycie powstałych w programie autobusów m.in. budową infrastruktury umożliwiającej przetestowanie pojazdów na jednej z linii wskazanych do objęcia programem, wynikami testów wykazującymi, że pojazdy są "wolne od wad", a także zapisem w umowie o partnerstwo innowacyjne, który zagwarantuje dostawy do 31 grudnia 2021 r.

Z uzasadnienia projektu uchwały zgromadzenia KZK GOP wynika, że przypadku uzyskania dofinansowania ze środków NFOŚiGW możliwe stanie się zwiększenie liczby nabywanych pojazdów bądź zmniejszenie wkładu Związku.

KZK GOP odwołuje się też do informacji przedstawicieli NCBR z połowy maja br., zgodnie z którymi "realizacją programu zainteresowane są kluczowe koncerny światowe produkujące autobusy elektryczne". "Sygnały te uwiarygadniają możliwość skutecznej realizacji projektu oraz osiągnięcia efektu innowacyjności" - oceniło biuro Związku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KZK GOP może w ciągu kilku lat kupić 68 autobusów elektrycznych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!