Lasery są coraz większym zagrożeniem dla lotnictwa cywilnego

Lasery są coraz większym zagrożeniem dla lotnictwa cywilnego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2017 r. w Polsce zgłoszono 136 incydentów z użyciem lasera, w tym 111 dotyczyło samolotów pasażerskich. To o około 30 proc. więcej niż rok wcześniej - oznajmił prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson. Dodał, że najwięcej takich incydentów odnotowano na lotnisku w Krakowie, a na drugim miejscu jest port w Warszawie.

"Urząd Lotnictwa Cywilnego od kilku lat obserwuje niebezpieczny trend polegający na kierowaniu wskaźnika laserowego w kierunku samolotów. W 2017 roku w Polsce zgłoszono 136 takich incydentów, z czego 111 dotyczyło samolotów pasażerskich" - poinformował prezes ULC na konferencji prasowej inaugurującej kampanię społeczną "Laser to nie zabawka".

Jak dodał, to około 30 proc. więcej takich incydentów niż w 2016 roku.

Wyjaśnił, że każdy taki incydent, to potencjalne zagrożenie, ponieważ oświetlenie pilota może spowodować utratę kontroli nad samolotem.

"Pilot podczas podchodzenia do startów i lądowania musi być maksymalnie skupiony na przyrządach i w momencie, kiedy dostaje ostry sygnał laserem w oczy, traci orientację i widzialność. Szczególnie w ostatniej fazie lądowania, kiedy lot wykonywany jest manualnie, nie w automacie, kiedy wszystko jest w rękach pilota" - powiedział Samson.

Jak dodał, w latach 2009 - 2017 zauważalny jest wzrost zdarzeń z udziałem lasera.

"Widzimy sezonowość tych zdarzeń, w dużej mierze związana jest z pogodą. Widać, że używanie tego lasera dla wielu osób jest zabawą. Szczególnie w miesiącach letnich" - tłumaczył.

Z danych ULC wynika, ze najczęściej do zdarzeń z udziałem lasera dochodzi na lotnisku w Krakowie, a na drugim miejscu jest Warszawa, Poznań i Gdańsk i Katowice.

Jak powiedział Samson, kara w Polsce za użycie lasera to grzywna - średnio wynosi ona 500 zł.

"W nowym projekcie ustawy, w którym chcemy zmodyfikować prawo lotnicze, wnosimy o to, aby maksymalny poziom grzywny był 100 tys. zł. Tak, aby to naprawdę odstraszało te osoby, które próbują się bawić laserem" - podkreślił prezes ULC.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lasery są coraz większym zagrożeniem dla lotnictwa cywilnego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!