PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Legislacja nie nadąża za nowymi formami transportu

Autor: WNP.PL (PS)
18-05-2017 15:48
Legislacja nie nadąża za nowymi formami transportu
Fot. Shutterstock

Polska stoi w obliczu konieczności dostosowania regulacji transportowych, uwzględniających funkcjonowanie nowych form transportu na zasadzie: ridesharing, carsharing czy carpooling. Zachęca do tego Komisja Europejska zwracając uwagę, że regulowanie dostępu do rynku powinno mieć charakter uzasadniony i proporcjonalny, uwzględniać specyfikę innowacyjnych usług, a jednocześnie nie faworyzować jednego modelu świadczenia usług.

Przykładem dużej aglomeracji, która mimo tradycyjnego podejścia do transportu i restrykcyjnych norm, znalazła sposób na ujęcie legislacyjne funkcjonowania nowych form transportu, jest Londyn.
Tym samym zwiększyła równość wobec prawa osób świadczących usługi zarówno w nowych, jak i tradycyjnych jego gałęziach, stwierdza Tadeusz Syryjczyk, ekspert TOR.

Regulacje te wydał Transport for London (TfL), który zarządza transportem publicznym, drogami. Jest on organem podległym Radzie Wielkiego Londynu i Burmistrzowi Londynu, odpowiedzialnym za regulacje rynku publicznego transportu indywidualnego.

- Początkowo TfL nie uwzględniał w sieci miejskiej usług prywatnego najmu samochodów z kierowcą, tj. Private hire service (PHV), jednak obecnie reguluje także te formy transportu - podkreśla Syryjczyk.

PHV podlega licencjonowaniu i egzaminom oraz regulacjom i opłatom, choć są one mniej restrykcyjne i niższe niż w przypadku regularnych taksówek.

Takie rozwiązanie ułatwia pasażerom kontakt z kierowcami oferującymi przewóz w wygodnej formie i uzupełnia transportową sieć miejską. Ważnym aspektem jest także zapewnienie ochrony prawnej podmiotom świadczącym takie usługi jak ich klientom.

W dobie cyfryzacji wymagania klientów rosną ustawicznie, a nowinki techniczne zmieniają przyzwyczajenia. Coraz więcej użytkowników dróg chce płacić jedynie za to, co dostaje – np. przejechanie kilku kilometrów bez potrzeby długiego oczekiwania na taksówkę.

Dostęp do GPS i smartfonów ma już prawie każdy. Liczba firm i aplikacji umożliwiających korzystanie z alternatywnego transportu jest ogromna, a klienci chętnie z niej korzystają.

- Gdy jednak brakuje uregulowań prawnych normujących te sprawy, hamuje to rozwój gospodarki i miasta oraz przyczynia się do powstawania szarej strefy - podkreśla Tadeusz Syryjczyk. - Dlatego absolutnie niezbędne jest dostosowanie przepisów dotyczących przewozów osób do realnie działającego rynku.

Według niego, przedsiębiorstwa miejskiej komunikacji oraz taksówkarze powinni zachować swoje przywileje, lecz należy uregulować kwestię przewozów alternatywnych, jak to zrobiono chociażby w Londynie, gdzie od pewnego czasu współistnieją legalnie na rynku obie formy transportu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP