Liberalizacja międzynarodowych połączeń kolejowych od 2010 roku

Liberalizacja międzynarodowych połączeń kolejowych od 2010 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 2010 roku przewoźnicy kolejowi w Unii Europejskiej, jak PKP w Polsce, będą musieli się liczyć z konkurencją z zagranicy na trasach międzynarodowych. Ponadto od 2009 roku będą zobowiązani do wypłaty odszkodowań dla pasażerów za spóźnienia pociągów.

We wtorek w Strasburgu eurodeputowani przyjęli tzw. trzeci pakiet kolejowy. Zaaprobowali tym samym wcześniejszą decyzję rządów państw UE, by od 1 stycznia 2010 roku zliberalizować międzynarodowe przewozy pasażerskie.

W ramach otwarcia rynku na konkurencję, eurodeputowani, tak jak wcześniej ministrowie transportu, zgodzili się na tzw. kabotaż po drodze. Oznacza to, że koleje Deutsche Bahn, obsługujące trasę Berlin-Warszawa, będą mogły zabierać pasażerów na przykład na odcinku Warszawa-Poznań. W wielu wypadkach przesądza to o rentowności połączeń.

"Każde przedsiębiorstwo kolejowe będzie mogło bez przeszkód jeździć między krajami UE. Otwarcie sektora oznacza większą ofertę dla pasażerów" - mówił sprawozdawca projektu, niemiecki chadek Georg Jarzembowski.

"Jeżeli PKP tego nie udźwigną, to będą musiały upaść. Mam nadzieję, że ta świadomość skłoni do udźwignięcia zobowiązań, które nakłada trzeci pakiet kolejowy" - powiedział eurodeputowany Bogusław Liberadzki (SLD), minister transportu i gospodarki morskiej w latach 1993-1997. Liberadzki był współautorem kompromisowego stanowiska frakcji socjalistycznej w sprawie liberalizacji przewozów pasażerskich.

PKP i polski rząd, wyrażały podczas negocjacji niechęć do daleko idącej liberalizacji, wskazując na niedostateczne przygotowanie polskich kolei do konkurencji. Liberadzki tłumaczył, że opowiada się za liberalizacją transportu kolejowego, mimo że jest przekonany, iż to Deutsche Bahn ma większe szanse na wejście na polski rynek niż PKP na niemiecki.

Europoseł cieszył się zwłaszcza z wprowadzenia od jesieni 2009 roku odszkodowań dla pasażerów za spóźnione pociągi. "Będą wprowadzone nowe standardy jakości usług pasażerskich. Pakiet wymusza szacunek dla pasażera" - tłumaczył.

Jeśli z winy przewoźnika spóźnienie wyniesie co najmniej godzinę, ale nie przekroczy dwóch godzin, pasażerom będzie się należeć 25 proc. ceny biletu. Jeśli pociąg spóźni się ponad dwie godziny - 50 proc.

Postanowiono, że kraje członkowskie będą miały możliwość wprowadzenia piętnastoletniego okresu przejściowego (3 razy 5 lat) w odniesieniu do praw pasażerów dalekobieżnych pociągów krajowych, zaś na czas nieograniczony w odniesieniu do połączeń miejskich, podmiejskich i regionalnych.

Liberadzki wyraził nadzieję, że Polska nie skorzysta z możliwości okresów przejściowych i pasażerom pociągów krajowych także będą przysługiwać odszkodowania. Np. rząd Niemiec już zapowiedział, że będą one obowiązywały w Deutsche Bahn.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Liberalizacja międzynarodowych połączeń kolejowych od 2010 roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!