PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Liczba wypadków na torach nadal wysoka

Autor: Gazeta Prawna
27-03-2008 16:37

W ubiegłym roku wydarzyło się 428 wypadków kolejowych. Najczęściej dochodzi do nich z winy kierowców i złego stanu infrastruktury kolejowej. Konieczne są remonty i wymiana taboru.

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) dokonał oceny bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce za rok 2007 - informuje "Gazeta Prawna". Wykonywana jest ona na polecenie Komisji Europejskiej, gdzie będzie zestawiona z ocenami innych państw Unii Europejskiej.
Pod względem ogólnej liczby wypadków Polska plasuje się na 15 - 16 miejscu wśród krajów Wspólnoty, ale biorąc pod uwagę wypadki spowodowane z winy przewoźnika kolejowego albo jego pracowników, jesteśmy już na czwartej-szóstej pozycji (tylko 3 proc. wypadków jest z winy przewoźnika). Liczba tych wypadków zanotowana w ciągu ostatnich sześciu lat dopiero w roku 2007 wykazała tendencję spadkową (spadek w porównaniu z rokiem 2006 wyniósł zaledwie 1,2 proc.). Jest ona pochodną wielkości wykonywanych przewozów, intensywności ruchu kolejowego i sprawności eksploatowanej sieci kolejowej. Miernikiem poziomu bezpieczeństwa jest liczba wypadków przypadająca na 1 mln pociągokilometr. Do wypadków tych zalicza się m.in. kolizje, wykolejenia, zdarzenia z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy będący w ruchu (np. samobójstwa), pożary i zdarzenia na przejazdach kolejowych.

Aż 422 wypadki zdarzyły się w grupie PKP. Zaledwie sześć miało miejsce na terenie pozostałych zarządców infrastruktury. Do największej liczby wypadków dochodzi na przejazdach kolejowych, które stanowią ponad 70 proc. ogółu zdarzeń, w wyniku których ginie najwięcej ludzi lub pozostaje rannych. Niestety liczba tych wypadków wzrosła w ubiegłym roku o 5,7 proc. w porównaniu z rokiem 2006. Zginęły 43 osoby i 86 zostało rannych. W około 98 proc. winę za te zdarzenia ponoszą użytkownicy dróg.

- Te wypadki zdarzają się najczęściej z winy kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów drogowych. Analiza wykazała ponaddwukrotnie większą częstotliwość wypadków na przejazdach z czynnym zabezpieczeniem, czyli z automatycznymi półrogatkami oraz z sygnalizacją świetlną, w stosunku do przejazdów niestrzeżonych. Oznacza to, że kierowcy bagatelizują sygnały ostrzegawcze - mówi Wiesław Jarosiewicz, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Drugą znaczącą grupę wypadków stanowią te, które wynikają ze złego stanu infrastruktury. Ich łączny udział w ogólnej liczbie wypadków wyniósł 12 proc. za ubiegły rok, a z powodu wad technicznych pojazdów 8 proc. Z tego 95 proc. dotyczy infrastruktury należącej do PKP PLK.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP