PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Linie lotnicze nie będą mamić tanimi biletami

Autor: Rzeczpospolita
29-10-2008 05:25

Od piątku przewoźnicy muszą informować osoby, które chcą kupić bilet lotniczy, ile w całości zapłacą za przelot. UOKiK już zapowiedział kontrolę, czy wywiązują się z tego obowiązku.

Za podróż liniami LOT z Warszawy do Amsterdamu i z powrotem (wylot 7 listopada, powrót dziesięć dni później) zapłacimy w biurze przewoźnika 1184,08 zł. Problem w tym, że cena samego biletu to jedynie 664 zł - pisze "Rzeczpospolita".
Co składa się na pozostałą kwotę? Klient rzadko jest o tym informowany, z reguły musi mu wystarczyć ogólne określenie, np. opłaty lotniskowe. Od 31 października wszyscy przewoźnicy będą musieli wymieniać wszelkie składniki tych dodatkowych kosztów. LOT już to zresztą robi na swojej stronie internetowej. Podaje, że 60 zł to opłata lotniskowa, 265,08 zł – paliwowa. Są też dodatkowe opłaty ekologiczne, typowe dla Holandii. Do tego dochodzi 25 zł za wystawienie biletu.

Nowe wymogi wynikają z unijnego rozporządzenia w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, które zacznie obowiązywać od piątku. Dotyczy przewoźników w całej Unii Europejskiej. Art. 23 tego rozporządzenia przewiduje, że przewoźnicy muszą podawać pasażerom taryfy lotnicze wraz z warunkami przewozu, a zwłaszcza ostateczną kwotę, jaką klient musi zapłacić. Rozporządzenie obowiązuje wprost, nie trzeba go wdrażać do przepisów krajowych.

Karina Lisowska, rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zaznacza, że większość przewoźników latających z Polski już dostosowuje się do nowych wymagań. Pasażerowie też rzadko się skarżą na nieczytelne podawanie całkowitych kosztów lotu.

– Nie mamy masowych skarg w tego typu sprawach – zaznacza Lisowska. To właśnie do ULC pasażerowie będą się mogli poskarżyć na dostrzeżone nieprawidłowości.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów też zapowiada kontrole u przewoźników, którzy korzystają z polskich lotnisk. Może na nich nałożyć kary finansowe za wprowadzanie w błąd. Na pierwszy ogień pójdą m.in. LOT i Wizz Air.

– Będziemy we współpracy z niektórymi innymi państwami UE sprawdzać, jak przewoźnicy lotniczy obliczają dodatkowe koszty i opłaty lotniskowe, czy odbywa się to w sposób przejrzysty i według jasno określonych reguł, a także czy konsumenci są odpowiednio o nich informowani – podkreśla Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 987 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP