Linie lotnicze zaczynają obliczać straty. UE zapowiada pomoc

Linie lotnicze zaczynają obliczać straty. UE zapowiada pomoc
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Europejskie linie lotnicze zaczynają obliczać straty spowodowane wstrzymaniem ruchu lotniczego z powodu chmury popiołów ze znajdującego się pod islandzkim lodowcem Eyjafjallajoekull wulkanu. Sięgają one milionów euro.

"Linie lotnicze Air France oceniają, że każdego dnia tracą 35 milionów euro" - poinformował w poniedziałek ich dyrektor generalny Pierre-Henri Gourgeon.

Według niego "europejski sektor transportu lotniczego każdego dnia traci 150 milionów euro".

Podobne dane podało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), według którego zamknięcie przestrzeni powietrznej oznacza dla linii brak przychodów rzędu 200 milionów dolarów (około 150 milionów euro) każdego dnia.

Według ocen Maksa Sukkhasantikula, analityka Frost & Sullivan ds. lotnictwa komercyjnego, szacunki IATA są zaniżone. Według jego danych tylko British Airways tracą ok. 40 mln USD dziennie, pięciu operujących w Europie przewoźników amerykańskich łącznie ok. 20 mln USD, a Emirates Airline - ok. 10 mln.

British Airways oceniają, że z powodu paraliżu transportu lotniczego każdego dnia tracą od 15 do 20 milionów funtów (17-26 milionów euro).

Skandynawskie linie lotnicze SAS oceniają swoje straty na nawet 29 milionów w ciągu czterech dni.

"Dzienne straty z tytułu zawieszenia ruchu lotniczego z powodu popiołów wulkanicznych szacowane są na 50-90 milionów koron szwedzkich (5,1 do 9,3 miliona euro) - głosi komunikat firmy. - W sumie do niedzieli włącznie strata szacowana jest na 220-280 milionów koron".

SAS anulował niemal wszystkie loty od ubiegłego czwartku do wtorku.

Komisja Europejska ogłosiła w poniedziałek, że jest gotowa szybko zatwierdzać pomoc publiczną, jaką rządy państw UE będą mogły przekazać liniom lotniczym, by zrekompensować im straty na skutek zakazu lotów po wybuchu wulkanu na Islandii.

Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas zapowiedział, że dla Komisji Europejskiej priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów, a wszelkie decyzje dotyczące zamknięcia przestrzeni powietrznej będą podejmowane na podstawie danych naukowych. Eksperci KE przyznają jednak, że to trudne, bo informacje zmieniają się z godziny na godzinę, a ośrodki badawcze różnią się w analizach i prognozach.

Kallas zapewnił jednocześnie, że KE chce "jednego europejskiego rozwiązania" w sprawie obecnego kryzysu lotniczego, gdyż objął on praktycznie całą UE. Debatują nad nim w poniedziałek w drodze wideokonferencji ministrowie transportu "27".

"80 proc. lotnisk jest zamkniętych - to się staje nie do zniesienia" - powiedział Kallas. Z ocen ekspertów wynika, że nawet po przywróceniu ruchu, liniom lotniczym zajmie 3-4 dni powrót do normalnego rozkładu lotów.

Kallas powiedział, że w ciągu tygodnia powinna być gotowa pierwsza ocena strat poniesionych przez linie lotnicze. Po dokonaniu takiej analizy możliwe będzie zwrócenie się przez przewoźników do swoich rządów o wsparcie w formie pomocy publicznej.

"Kraje członkowskie będą musiały wykazać konieczność takiej pomocy" - zastrzegł unijny komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia. Jego rzeczniczka Amelia Torres sprecyzowała, że pomoc będzie musiała być proporcjonalna do poniesionych strat, ma dotyczyć wyłącznie strat poniesionych na skutek zamknięcia lotów w wyniku chmury popiołów wulkanicznych na Europą i ma być niedyskryminacyjna. A to oznacza, że będą do niej uprawnieni wszyscy przewoźnicy w danym kraju.

"Nie może być tak, że ta pomoc będzie ukrytym wsparciem dla restrukturyzacji firm, które popadły w tarapaty przed kryzysem wywołanym przez wulkan" - oświadczyła Torres. Zapewniła, że KE jest gotowa bardzo szybko zatwierdzać pomoc, jeśli kraje zaczną zwracać się o zgodę, co - zastrzegła - dotąd nie nastąpiło.

KE ma też w ciągu kilku dni wyjaśnić szczegółowo, jak należy stosować art. 107 traktatu UE, który zezwala krajom na wynagrodzenie firmom strat wywołanych klęskami żywiołowymi w nadzwyczajnych okolicznościach.

Czytaj też: Pył wulkaniczny nadal paraliżuje europejskie niebo
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!