Porozumienia między łódzką strefą ekonomiczną oraz międzynarodowym węzłem kolejowym w Chengdu to kolejny etap budowy projektu Jednego Pasa i Jednego Szlaku, którego obydwa miasta są częścią - podkreślił przedstawiciel międzynarodowego węzła kolejowego w Chengdu Ren Zhiyong.
- Łódzka SSE podpisała w czwartek porozumienie z międzynarodowym węzłem kolejowym w Chengdu (Chiny).
- Oznacza ono, że Łódź oficjalnie stała się częścią projektu Jednego Pasa i Jednego Szlaku – promowanej przez chiński rząd sieci połączeń kolejowych Chin z Europą.
- Podpisanie porozumienia między międzynarodowym węzłem kolejowym w Chengdu i Łódzką SSE ma na celu umocnienie stosunków handlowych i kulturowych pomiędzy Chengdu i Łodzią. To kolejny etap budowy projektu Jednego Pasa i Jednego Szlaku, którego obydwa miasta są częścią - podkreślił przedstawiciel międzynarodowego węzła kolejowego w Chengdu Ren Zhiyong na konferencji w ŁSSE.
Zobacz 1112 największych firm przemysłowych w Polsce (jedyny taki raport w polskim internecie)
Projekt "Jednego Pasa i Jednego Szlaku", zwany też Nowym Jedwabnym Szlakiem, to sieć połączeń morskich i lądowych Chin z Europą, do której tworzenia i rozwijania dąży administracja prezydenta Chin Xi Jingpinga od jesieni 2013 roku.
Współpraca transportowa już trwa
Zhiyong dodał, że Łódź i Chengdu już od kilku lat uczestniczą w jego realizacji, jednak władze międzynarodowego węzła dążyły do podpisania porozumienia, "aby wzmocnić relacje stosunku handlu wolnocłowego między Chengdu i Łodzią".
Podpisane w czwartek porozumienie wpisuje się w plany władz ŁSSE, które wielokrotnie podejmowały działania mające na celu zainteresowanie inwestorów z Chin współpracą i lokowaniem swoich inwestycji na obszarze ŁSSE.
- Po półtora roku pracy w tym kierunku podpisujemy porozumienie. Cele obu stron są zbieżne - rozbudowa terminalu i budowa centrum logistyczno-przemysłowego. Realizacja tych celów będzie teraz zależała od nas - zaznaczył prezes ŁSSE Marek Michalik.
Łódź oficjalnie częścią Nowego Jedwabnego Szlaku
Wyjaśnił też, że podpisany dokument jest równoznaczny z wyrażeniem zgody, by Łódź stanowiła jeden z punktów sieci połączeń "Jednego Pasa i Jednego Szlaku", zaś jego prawdopodobną konsekwencją będzie "zwiększenie liczby pociągów kursujących w obu kierunkach pomiędzy Polską i Chinami".
Ren Zhiyong dodał, że o znaczeniu Łodzi na Nowym Jedwabnym Szlaku wspominali już prezydent Andrzej Duda i prezydent Chin Xi Jingping podczas wizyty chińskiego przywódcy w Polsce w czerwcu 2016 r.
- Zależy nam nie tylko na wzmocnieniu współpracy w zakresie logistyki, ale również na imporcie i eksporcie produktów chińskich oraz polskich - zwłaszcza produktów rolnych z Polski - zaznaczył przedstawiciel Chengdu.
Połączenie kolejowe cargo pomiędzy Łodzią a położonym w prowincji Syczuan Chengdu działa od 2013 roku. Przez pierwsze dwa lata był to "pociąg w jedną stronę", którym do Polski trafiały kontenery z chińskimi wyrobami tekstylnymi, sprzętem elektronicznym, AGD, obuwiem itp. Ok. 10 proc. tych produktów trafiało na rynek europejski, reszta sprzedawana była w kraju.
Od 2015 r. ruszyły regularne połączenia w drugą stronę - z Polski do Chin eksportowane są produkty rolno-spożywcze, m.in. wyroby mleczarskie i cukiernicze.
Polska znajdzie się w grupie beneficjentów potencjalnych projektów gospodarczych realizowanych przez Chiny w Europie Środkowo-Wschodniej. Chodzi głównie o inwestycje w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku - uważa prof. Ding Yuan, prorektor China Europe International Business School (CEIBS) w Szanghaju. Zobacz: Nowy Jedwabny Szlak wyznaczy chińskie inwestycje w Polsce
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Łódź częścią Nowego Jedwabnego Szlaku