Łódź głównym węzłem przesiadkowym w Polsce?

Łódź głównym węzłem przesiadkowym w Polsce?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska uważa, że po wybudowaniu w mieście tunelu średnicowego łączącego dworce Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem, Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową.

Mówiła o tym w czwartek na spotkaniu z mediami.

Kilka dni temu PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego dworce kolejowe w Łodzi. Inwestycja ma kosztować ok. 2 mld zł brutto. Zdaniem przedstawicieli PKP PLK tunel, który będzie wybudowany pod centrum miasta, "radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny". Będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej, gdzie obecnie kończą się tory. Doprowadzi on ruch pociągów do dwóch innych łódzkich dworców: Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Wybudowanie tunelu ma umożliwić w Łodzi ruch dalekobieżny w kierunkach północ-południe i wschód-zachód.

Zdaniem prezydent Zdanowskiej Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową. Przypomniała, że do tej pory mówiło się o mieście, że "ma swoje dworce przesiadkowe w Koluszkach i Kutnie". "Teraz jest szansa, że dzięki tunelowi pociągi będą miały możliwość szybkiego przejazdu przez Łódź, a nowo wybudowany dworzec Łódź Fabryczna będzie dawał podróżnym komfort przesiadania się" - powiedziała.

Obecny na spotkaniu dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich (ZIM) Grzegorz Nita jest przekonany, że po wybudowaniu tunelu na pewno pojawią się w Łodzi pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe. Według niego, kolej sama będzie zainteresowana, aby zwiększyć liczbę połączeń.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego połączenia kolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). O ich powstanie wnioskowali m.in. mieszkańcy Łodzi.

Jak poinformowano na czwartkowej konferencji, tunel, który łodzianie nazwali już małym metrem, będzie miał ponad 4 km. Część inwestycji będzie wykonywana metodą drążenia tarczą, która ma mieć 11 metrów średnicy; pozostała - metodą odkrywkową. W dużej części tory będą na głębokości 30 metrów. Znajdujące się w tunelu przystanki mają mieć ponad 150 metrów długości.

Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść ok. 2 mld zł brutto. Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych. Prace projektowe i budowalne zaplanowane są na lata 2017-2022.

Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektu nazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

Powstały dworzec - według PKP PLK - jest największym i najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Stanie się on kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznej odjadą 11 grudnia br. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld zł brutto.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Łódź głównym węzłem przesiadkowym w Polsce?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!