W Urzędzie Miasta Łodzi podpisano umowę z hiszpańską spółką Sener dotyczącą stworzenia studium wykonalności tunelu średnicowego z podziemnymi przystankami oraz tunelu kolei dużych prędkości.
Umowa obejmuje również opracowanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie inwestycji z funduszy UE oraz projektów materiałów przetargowych dla realizacji inwestycji w systemie „Projektuj i buduj.”
Inwestorami i partnerami zamówienia są: UM Łódź (66 proc.), PKP Polskie Linie Kolejowe (33 proc.) i EC1 Łódź Miasto Kultury (1 proc.). Wartość prac objętych umową wynosi 3,5 mln zł. Zamówienie ma zostać wykonane w ciągu 12 miesięcy.
Łódzki Węzeł Kolejowy w obecnym kształcie cierpi na niedokończone inwestycje i doraźne rozwiązania, które sprawiły, że ma on niską drożność zarówno w kierunku wschód-zachód, jak i północ-południe. Dodatkowym problemem jest układ dwóch nie połączonych ze sobą bezpośrednio dworców, co jest odbiciem historycznego podziału łódzkiego węzła na kolej Kaliską i Fabryczną (połączoną z koleją Warszawsko-Wiedeńską). Do I wojny światowej funkcjonowały one niezależnie ze względu na odmienne szerokości torów: powszechny 1435 mm i rosyjski - 1520 mm. Nigdy też nie zrealizowano planów połączenia tych systemów linią średnicową.
Jest to obecnie poważna bariera dla rozwoju transportu w regionie oraz dla utworzenia sprawnych połączeń międzyregionalnych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Łódź o krok bliżej do połączenia dwóch dworców tunelem