XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Logistyczna mapa Polski coraz gęstsza

Logistyczna mapa Polski coraz gęstsza
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Coraz więcej centrów logistycznych powstaje w regionach, ale Warszawa jeszcze długo będzie ich zagłębiem.

W 2006 r. na rynku nieruchomości magazynowych zawarto transakcje o wartości około 200 mln EUR. Zapotrzebowanie na powierzchnię logistyczną w całym kraju wyniosło 913 tys. mkw. - poinformował "Puls Biznesu".

Według firmy doradczej Cushman & Wakefield, obecne krajowe zasoby to blisko 3 mln mkw.! W budowie znajduje się kolejne 860 tys. mkw. W pierwszym kwartale 2007 r. przybyło 270 tys. mkw., z czego najwięcej we Wrocławiu (56 tys. mkw.), na Górnym Śląsku (50 tys. mkw.) oraz w Gdańsku i Poznaniu (po 45 tys. mkw.) - wylicza dziennik.

Mimo to Warszawa wciąż jest największym ośrodkiem magazynowym w Polsce: dysponuje 1,58 mln mkw. W stolicy i jej okolicach działa 36 centrów logistycznych, a nowe powstają głównie w rejonie Białołęki, Żerania, Annopola, Janek, Pruszkowa i Błoni.

Przesuwanie się centrów logistycznych do regionów obserwujemy od połowy 2004 r. Ciekawym regionem jest Górny Śląsk, gdzie popyt na magazyny przewyższa już podaż. Obecnie właściwie każda powierzchnia znalazłaby najemców. A powstają tam głównie centra ponadregionalne - duże scentralizowane magazyny, które poza Polską, obsługują też Czechy, Słowację, Węgry i wschodnie Niemcy - wyjaśnia "PB".

Wschód i północny wschód kraju to magazynowa "czarna dziura". Są to jednak regiony rolnicze i turystyczne, gdzie nie ma przemysłu, dlatego nic nie wskazuje na to, by Olsztyn, Białystok czy Lublin mogły stać się logistycznymi tygrysami Polski. Poza tym to także drogowa "czarna dziura", a w polu magazynu nikt nie zbuduje.

Z kolei posiadający rozbudowaną sieć dróg Górny Śląsk jest lubiany przez deweloperów i najemców centrów logistycznych. Na jego terenie krzyżują się dwa korytarze drogowe sieci europejskiej, a w Gliwicach planowane jest przecięcie A1 i A4. W innych regionach także ten czynnik kształtuje i będzie kształtował rynek - czytamy w dzienniku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Logistyczna mapa Polski coraz gęstsza

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!