PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Lokomotywy: Mniej zakupów, więcej w leasing

Autor: Michał Grobelny
21-06-2013 09:47 |  aktualizacja: 21-06-2013 10:04

Potrzeby taborowe polskich przewoźników są bardzo duże. Jednak brak środków na pozyskiwanie nowych jednostek i dążenie do oszczędzania także na modernizacjach już posiadanych lokomotyw sprawia, że poszczególni operatorzy niezbyt optymistycznie oceniają swoje możliwości w nadchodzących latach. Z drugiej strony jednak na znaczeniu zyskiwać będzie branie maszyn w leasing od wyspecjalizowanych firm lub też od samych producentów, którzy powoli zmieniają swoją politykę w tym zakresie.

Zakupy i modernizacje
Jak się wynika z badań rynku przewoźników pasażerskich i towarowych pod kątem ich planów modernizacyjnych i zakupowych, preferencji technicznych i sposobów finansowania w perspektywie jednego roku i trzech lat, przeprowadzanyhc przez VIS Systems, według ich zamiarów w nadchodzącym roku zmodernizowane ma zostać przynajmniej 20 lokomotyw elektrycznych oraz 10 spalinowych. Są to w większości maszyny liniowe (24), a jedynie niewielka część z nich przeznaczona jest do pracy manewrowej. Liczby te są bardziej obiecujące, jeśli brać pod uwagę okres kolejnych trzech lat. Do modernizacji ma trafić 78 lokomotyw spalinowych oraz 40 elektrycznych. 70 z nich to jednostki manewrowe, a 48 - liniowe. W dłuższej perspektywie czasowej proporcje więc się odwracają.

W ciągu roku działający w Polsce przewoźnicy chcą kupić łącznie 32 nowe lokomotywy. 17 z nich mają stanowić jednostki elektryczne, a 15 - spalinowe. Tutaj również zdecydowaną większość mają stanowić lokomotywy przeznaczone do pracy liniowej - 27 sztuk. Tylko pięć ma być jednostkami manewrowymi. - Plany zakupu nowych lokomotyw manewrowych występują w naszych ankietach po raz pierwszy - mówi Hubert Stępniewicz z VIS Systems. W perspektywie czasowej trzech lat operatorzy planują natomiast pozyskanie 35 lokomotyw, z czego 30 elektrycznych i tylko pięć spalinowych. Co ciekawe, wszystkie one mają być przeznaczone do pracy liniowej. Ponad 70% ankietowanych przewoźników stwierdziło, że preferuje przede wszystkim lokomotywy 4-osiowe, a prawie 30% wybiera maszyny 6-osiowe.

Rosnące znaczenie leasingu

Zdecydowana większość przedstawicieli operatorów wskazała na leasing jako drogę pozyskania nowych lokomotyw dla zaspokojenia swoich potrzeb przewozowych. 60% z nich wybrało taką opcję, reszta preferuje zakup na własność za pieniądze firmy lub z kredytu. - W tym roku blisko dwie trzecie przewoźników zadeklarowały, że będą wykorzystywać zewnętrzne źródła finansowania zakupu lokomotyw. Oddaje to klimat pesymizmu na rynku, gdyż w zeszłym roku proporcje były odwrotne - większość przewoźników planowała kupować tabor za gotówkę - wskazał Stępniewicz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP