PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

LOT: co najmniej rok pod wiatr

Autor: Rzeczpospolita
03-03-2008 05:52
LOT: co najmniej rok pod wiatr

Prywatyzacja, podejmowanie decyzji opartych wyłącznie na podstawach ekonomicznych. Takie cechy muszą charakteryzować przewoźnika lotniczego. Dotychczas Polskie Linie Lotnicze LOT nie miały takiego szczęścia.

W sobotę ukazały się w prasie ogłoszenia o konkursie na stanowisko prezesa LOT. Nowy szef zostanie wybrany szybko, prawdopodobnie już 18 marca podczas posiedzenia rady nadzorczej. A powinien mieć jeden główny cel - jak najszybciej uciec w prywatyzację - pisze "Rzeczpospolita".
Dotychczas przewoźnik postrzegany był przez władze jako spółka strategiczna, w której państwo musi mieć zagwarantowaną większość udziałów. Politycy rozdawali stanowiska, a jeśli trafił się prawdziwy konkurs, który wygrał profesjonalista, każdy pretekst był dobry, by pozbyć się wybranego w ten sposób szefa firmy. Tak było rok temu z ostatnimi prezesami.

Dzisiaj LOT znajduje się w bardzo trudnej sytuacji. Jego strategia zakłada rozwój, ale przez najbliższe lato, czyli najlepszy sezon, musi walczyć przede wszystkim o przetrwanie. Cały problem w tym, aby nie utracić udziału w stale zwiększającym się rynku, i to w czasach, kiedy paliwo jest horrendalnie drogie, a konkurencja na rynku zabójcza.

Poprzedni zarząd uważał, że w tym roku wyniki finansowe LOT poprawią się dzięki trasie do Pekinu. A tymczasem ta trasa i planowane na koniec marca wznowienie połączeń ze stolicą Chin są właśnie przykładem zewnętrznych nacisków na kierownictwo przewoźnika. Zresztą akurat Chiny to przypadek, bo politykom chodziło o to, aby LOT latał dokądkolwiek w Azji. Wymieniano także Seul, Tokio, Delhi czy Bangkok.

Prawda jest taka: sprzedaż biletów do Pekinu idzie nie najlepiej. Jeszcze dzisiaj u agentów bilety na rejs promocyjny można kupić po 2300 zł, a na stronie internetowej LOT po 2600 zł, czyli praktycznie po najniższych oferowanych cenach. W tym samym czasie podróż Lufthansą można odbyć już tylko klasą biznes, płacąc prawie 20 tys. zł.

Kampania reklamowa pekińskiego połączenia dopiero się rozpoczęła. Tak długą podróż planuje się jednak z dużym wyprzedzeniem, mało kto decyduje się na taki wyjazd kilkanaście dni przed odlotem. Kolejny problem to mała liczba miejsc (12 albo 18, zależnie od samolotu) w klasie biznes, która tak naprawdę przynosi zarobek. Przy tym ponowne wejście na ten rynek jest szalenie trudne, bo konkurencja jest tam zacięta, a władze chińskie to wyjątkowo trudny partner do negocjacji, wymagający specjalnego traktowania. Oferowane obecnie LOT godziny lądowania, przelotu i startu są trudne do zaakceptowania, bo praktycznie uniemożliwiają pozyskiwanie atrakcyjnych pasażerów tranzytowych. W tej sytuacji większe jest prawdopodobieństwo, że trasa pekińska okaże się porażką, a nie sukcesem.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 902 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.