XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

LOT i porty lotnicze pójdą w prywatne ręce

LOT i porty lotnicze pójdą w prywatne ręce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

LOT przygotowuje się do prywatyzacji. Ma ona nastąpić w ciągu najbliższych kilku, kilkunastu miesięcy. W związku z zaistniałą sytuacją na rynku pojawia się pytanie, czy nie należałoby się wstrzymać z debiutem lub sprzedażą udziałów inwestorowi prywatnemu.

Parlament ma dostać po wakacjach projekt zmian w ustawie o LOT. Nowelizacja polega na wykreśleniu z dokumentu zapisu o konieczności zachowania przez Skarb Państwa 51 proc. akcji firmy.

– Wysoka cena paliwa i wyniki osiągane przez LOT w związku z nią mogą nie nastrajać optymistycznie do prywatyzacji, ale trzeba zdawać sobie sprawę, że ma ona wiele innych zalet, które nie straciły i nie stracą na ważności – mówi Sebastian Gościniarek, ekspert PricewaterhouseCoopers.

Jak podkreślił Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, LOT potrzebuje inwestora strategicznego - czytamy w "Rzeczpospolitej".

– Najlepiej zacząć negocjować warunki transakcji teraz, bo za jakiś czas, kiedy zostaniemy postawieni pod ścianą i będziemy musieli sprzedać LOT, by go ratować, cena będzie znacznie niższa – zauważył.

Zdaniem ekspertów należy przymierzyć się również do prywatyzacji polskich portów lotniczych. Obecny kryzys w branży dotknie niewątpliwie także i je, choć w dużo mniejszym zakresie.

– W kolejnym etapie przytłumienie rynku przewozów lotniczych odbije się na pracy portów lotniczych – powiedział Michał Marzec, dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Polskie Porty Lotnicze. W pierwszej kolejności kryzys na rynku zaczną odczuwać mniejsze lotniska, które przyjmują dwóch czy trzech przewoźników. – Bardzo źle jednak nie będzie, polski rynek wciąż się rozwija i będzie się rozwijał – podsumował dyr. Marzec. Wiele spółek zarządzających polskimi lotniskami zajmie się, tak jak to jest na całym świecie, rozwijaniem działalności pozalotniskowej, czyli zacznie rozbudowywać parkingi i hotele.

– Porty Lotnicze powinny w tak kryzysowej sytuacji wyjść naprzeciw swoim klientom – uważa Marek Serafin, dyrektor zarządzania siatką połączeń PLL LOT. – Na całym świecie linie lotnicze i porty są ze sobą ściśle powiązane i razem konkurują z innymi przewoźnikami i lotniskami o pasażerów, jak CSA z Pragą czy Lufthansa z Frankfurtem. Taki sam alians powinno stworzyć Okęcie z LOT.

– Obecna sytuacja utwierdza mnie w przekonaniu, że powinniśmy zbudować centralny port lotniczy dla Polski – powiedział minister Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport lotniczy. – Zaraz powstaną koło nas huby mogące przyjmować samoloty, jakich sobie jeszcze nie wyobrażamy, które będą potrzebować dużo dłuższej drogi startowej niż obecne. Jeżeli szybko nie zaczniemy działać w tym zakresie, to zginiemy – podsumował. Dodał, że wiele europejskich firm – od linii lotniczych po inwestorów finansowych – jest zainteresowanych wyłożeniem gotówki na takie przedsięwzięcie. Jego zdaniem byłoby idealnie, gdyby to nowy właściciel LOT zaangażował się w budowę lotniska.

Zanim jednak zaczniemy szukać inwestora, który wybuduje lotnisko obsługujące ok. 80 mln pasażerów rocznie, należy pomyśleć o prywatyzacji już istniejących portów.

– Nie oprzemy się światowym trendom w tym zakresie – przyznał Tadeusz Jarmuziewicz. – Zrobiliśmy pierwszy krok i przygotowujemy się do komercjalizacji Polskich Portów Lotniczych, trwają prace nad odpowiednią ustawą.

Nie wiadomo jeszcze, czy nowa spółka pojawi się na giełdzie czy też znajdzie inwestora strategicznego. Rząd czeski za praskie lotnisko w Rużynach chce co najmniej 4 mld euro.

– Nasze lotnisko jest warte dużo więcej – powiedział minister Jarmuziewicz. Praga odprawiła w ostatnim roku o ok. 3,5 mln pasażerów więcej niż Okęcie. – Ale u nas ruch rośnie szybciej, skutecznie ją gonimy i w ciągu 2-3 lat przegonimy – zadeklarował Michał Marzec.

Kolejne rządy jednak z pewnym niepokojem podchodzą do oddania portów lotniczych w prywatne ręce.

Równocześnie nie wolno zapominać, że będzie następowało przejmowanie lotnisk regionalnych przez lokalne samorządy - podaje "Rzeczpospolita".

– Inwestując środki unijne, marszałkowie będą podnosić kapitał w spółkach zarządzających portami i obejmować nowe udziały – zauważył Michał Marzec.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: LOT i porty lotnicze pójdą w prywatne ręce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!