XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

LOT może szybciej dostać Dreamlinery

LOT może szybciej dostać Dreamlinery
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwsze Dreamlinery mogą się pojawić w polskiej flocie jesienią 2011 r., a nie jak pierwotnie zakładało porozumienie między PLL LOT a Boeingiem w 2012 r. - poinformował PAP prezes LOT-u Sebastian Mikosz. Linia będzie pierwszym europejskim odbiorcą tego samolotu.

"Jest duża szansa, że w okolicach listopada 2011 roku odbierzemy od razu trzy samoloty" - powiedział Mikosz tuż po zakończonej wizycie w Seattle, gdzie produkowane są Boeingi. Jak dodał, w tym tygodniu powinien zostać podpisany aneks do umowy o dostawach tych maszyn. "Naszym celem od samego początku było przyspieszenie dostaw samolotów" - zaznaczył.

LOT oraz Boeing zawarli w ubiegłym roku porozumienie określające nowy harmonogram dostaw ośmiu samolotów Boeing 787 Dreamliner. Zawarcie porozumienia związane było z opóźnieniami w dostawie samolotów przez konsorcjum. Zgodnie z nowym planem, pięć nowych samolotów miało być dostarczonych w 2012 roku, a kolejne trzy - w następnych trzech latach. Maszyny te mają obsługiwać połączenia dalekiego zasięgu.

Prezes PLL LOT poinformował, że Dreamliner będzie miał trzy klasy: biznes, bardziej komfortową klasę ekonomiczną oraz ekonomiczną.

"Widzieliśmy, jak będzie wyglądały fotele w tych trzech klasach, jakie będą między nimi odstępy. Do lipca musimy podpisać wszystkie techniczne uzgodnienia - po to, żeby samolot mógł już być wewnątrz budowany według naszych oczekiwań" - powiedział.

Pierwszym na świecie odbiorcą Dreamlinera ma być japońska linia ANA. Ma ona dostać maszynę w okolicach stycznia - lutego 2011 r. LOT jest w kolejce oczekujących na pozycji ósmej; w Europie nasz przewoźnik ma być natomiast pierwszym odbiorcą tych samolotów.

Dreamliner ma być przykładem bardziej ekologicznego, cichego i oszczędnego samolotu niż produkowane do tej pory. Będzie spalał 20 procent mniej paliwa niż samoloty, które zastąpi. Aby zredukować spalanie, konstrukcja 787 zrobiona jest w dużej części z włókna węglowego, co czyni maszynę lżejszą. Oznacza to również zdecydowanie mniejsze wydzielanie CO2. Dreamliner będzie także emitował 60 procent mniej hałasu.

Samoloty te będą mogły przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.

Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym w maju 2008. Opóźnienie wynikało z potrzeby modyfikacji m.in. bocznej części kadłuba.

Pierwszy lot testowy Dreamlinera odbył się w Stanach w grudniu 2009 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: LOT może szybciej dostać Dreamlinery

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!