XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

LOT przygotowuje się do prywatyzacji

LOT przygotowuje się do prywatyzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie Linie Lotnicze LOT w pierwszych dniach września mają rozpocząć współpracę z bankiem inwestycyjnym Morgan Stanley. Dzięki temu spółka zostanie przygotowana do pierwszego procesu prywatyzacji i w przyszłości pozyska inwestora.

LOT w ubiegłym tygodniu zdecydował o wyborze banku na swojego doradcę prywatyzacyjnego. "To początek zapowiadanego procesu podwyższenia kapitału LOT-u w celu przeprowadzenia przez resort skarbu prywatyzacji spółki. LOT będzie szukał inwestora, który objąłby nową emisję akcji, za zgodą właściciela" - poinformował PAP prezes PLL LOT Sebastian Mikosz.

Skala podwyższenia będzie zależała m.in. od koncepcji rozwoju spółki przez przyszłego inwestora.

Skarb Państwa wraz z Towarzystwem Finansowym Silesia posiada akcje przewoźnika stanowiące ponad 93 proc. kapitału zakładowego. W pierwszej fazie prywatyzacji planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego, tak by po sprzedaży udziałów pakiet SP nie spadł poniżej 51 proc.

"Harmonogram prywatyzacji LOT jest od nas niezależny. Wspólnie z doradcą będziemy prowadzili rozmowy zarówno z firmami branżowymi, jaki i finansowymi, gdyż są to dwa najbardziej naturalne kierunki. Dzisiaj każda opcja jest otwarta i różne scenariusze są możliwe" - powiedział prezes spółki w rozmowie z PAP. Jak podkreślił, LOT odpowiada jedynie za proces przygotowania podniesienia kapitału, a ostateczna decyzja o jego podniesieniu będzie należała do MSP.

Pytany o ewentualnego inwestora firmy, Mikosz nie ujawnił kto może nim zostać. "Będę starał się, jak najmniej mówić na ten temat. Czekają nas rozmowy, w których wzajemne poznanie się będzie miało bardzo duże znaczenie. Nie wiem, kiedy może dojść do potencjalnej transakcji. Gdybym to wiedział, znałbym również przyszłego inwestora. A tego nie wiem, ponieważ sam proces jeszcze się nie rozpoczął" - przekazał.

"Wiem, co chcę osiągnąć dla LOT-u, i każdy, kto umożliwi rozwój spółki, będzie mile widziany" - zaznaczył.

Polski przewoźnik chciałby jak najszybciej doprowadzić do realizacji pierwszego etapu prywatyzacji. Jednak - jak podkreśla Mikosz - w 90 proc. jest to niezależne od spółki. "Branża lotnicza jest w bardzo trudnej sytuacji. Jeśli komuś będzie odpowiadało przeprowadzenie transakcji w tym roku, to ją sfinalizujemy. Może się również zdarzyć, że pojawi się jakiś fundusz, czy też linia lotnicza, która powie, że będzie na nią gotowa np. dopiero za 2 lata. Decyzja będzie należała do właściciela" - powiedział Mikosz.

W ocenie szefa LOT, w obecnej sytuacji wejście spółki na giełdę byłoby niekorzystne. Nie wyklucza on jednak zrobienia tego w 2010 roku, gdyby giełda się "odbiła".

Przewoźnik zamknął 2008 r. stratą netto w wysokości 733 mln zł. Po pierwszym półroczu tego roku spółka odnotowała ok. 180 mln na minusie. "Do końca roku będziemy walczyć, żeby tą stratę zmniejszyć. Musimy bardzo aktywnie zabiegać o przychody i o pasażera. Udało się nam już odnotować 7 proc. wzrost udziału w rynku. Będziemy starali się, aby rok 2010 był zdecydowanie lepszy i aby spółka zaczęła być rentowna" - powiedział Mikosz.

Od stycznia do czerwca tego roku linia przewiozła ponad 1,7 tys. pasażerów. "W ciągu bardzo krótkiego czasu musimy przeprowadzić zmiany wewnętrzne. Potrzebny jest nowy model biznesowy. Powinien on zaspokoić oczekiwania naszych pasażerów, a także umożliwić ich odzyskiwanie z rynku konkurencji tanich linii" - zapowiada Mikosz. I jak dodaje, chciałby za rok o tej samej porze mówić o tym, w co zainwestuje zyski z firmy.

Pod koniec maja Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT. Przed transakcją resort skarbu miał 67,97 proc. akcji spółki. Pozostałe akcje były w rękach syndyka Swissaira, byłego inwestora w LOT, poprzez spółkę SAirLines B.V, która ogłosiła upadłość, a jej udziały w spółce przeszły do dyspozycji syndyka. 6,93 proc. akcji nadal pozostaje w rękach pracowników.

Mikosz od maja tego roku jest prezesem PLL LOT. Wcześniej od marca pełnił obowiązki prezesa spółki.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: LOT przygotowuje się do prywatyzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!