LOT traci miliony na paliwie

LOT traci miliony na paliwie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Narodowy przewoźnik lotniczy traci miliony złotych na kontraktach paliwowych. Mimo, że na giełdach baryłka ropy kosztuje teraz ok. 40 dol., LOT płaci za paliwo tak, jakby kosztowała ona nadal 140 dol.

W lipcu ubiegłego roku LOT podpisał umowy na dwa lata - czytamy w "The Wall Street Journal Polska". Teraz cena ropy jest ponad trzy razy niższa niż. W grudniu 2008 roku zarząd spółki oszacował więc straty z tytuły tych umów na 280 mln zł.

Jak podaje "WSJ Polska" z powodu chybionych umów paliwowych stanowisko może stracić wkrótce Konrad Tyrajski, wiceprezes spółki ds. finansowych, odpowiedzialny za ich podpisanie.

Wiceprezes tłumaczył, że wszystkie linie lotnicze straciły na kontraktach. Jednak dziennik powołuje się na anonimowego członka rady nadzorczej, który podaje za analizą zarządu, że LOT jest znacznie powyżej europejskiej średniej, jeśli chodzi o straty.

Z tego powodu rada postanowiła, że umowy ma wkrótce ocenić niezależny audytor. - Uważamy, że wiceprezes Tyrajski, decydując się na tak długie umowy, działał na szkodę spółki. Wkrótce stosowny wniosek w tej sprawie prześlemy do prokuratury - zapowiada w dzienniku Stefan Malczewski, szef "Solidarności" w PLL LOT.

Umowy krytykuje też Zbigniew Sałek, wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk. – Jeżeli ktoś się zna na helingu, to nie zawiera umów na dwa lata, tym bardziej przy tak zmiennym rynku jak ropa. Z reguły zawiera się kontrakty na trzy miesiące, na pół roku - mówi w "WSJ Polska" Sałek.

Jak ustalił "WSJ Polska", LOT zawarł umowy w lipcu 2008 r., gdy cena ropy szła gwałtownie w górę, osiągając rekord cenowy 147 dol. Za baryłkę. Wiceprezes Tyrajski podjął taką decyzję m.in. w oparciu o analizę firmy McKinsey. Wynikało z niej, że na przełomie 2008 i 2009 roku cena może wzrosnąć nawet powyżej 200 dol. za baryłkę. LOT postanowił więc zabezpieczyć swoją działalność, zawierając kontrakty z pięcioma konsorcjami finansowymi. Spółka miała zarabiać, a nie tracić na dalszych wzrostach cen paliwa.

Po raz pierwszy kilkudziesięciomilionową stratę uwzględniono w wynikach za październik. W efekcie, jak podaje dziennik, wynik netto był gorszy od odnotowanego w 2007 r. aż o 624 mln zł, a po dziesięciu miesiącach 2008 roku firma straciła na czysto aż 459 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!