PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

LOT traci miliony na paliwie

Autor: The Wall Street Journal Polska
06-01-2009 11:35
LOT traci miliony na paliwie

Narodowy przewoźnik lotniczy traci miliony złotych na kontraktach paliwowych. Mimo, że na giełdach baryłka ropy kosztuje teraz ok. 40 dol., LOT płaci za paliwo tak, jakby kosztowała ona nadal 140 dol.

W lipcu ubiegłego roku LOT podpisał umowy na dwa lata - czytamy w "The Wall Street Journal Polska". Teraz cena ropy jest ponad trzy razy niższa niż. W grudniu 2008 roku zarząd spółki oszacował więc straty z tytuły tych umów na 280 mln zł.
Jak podaje "WSJ Polska" z powodu chybionych umów paliwowych stanowisko może stracić wkrótce Konrad Tyrajski, wiceprezes spółki ds. finansowych, odpowiedzialny za ich podpisanie.

Wiceprezes tłumaczył, że wszystkie linie lotnicze straciły na kontraktach. Jednak dziennik powołuje się na anonimowego członka rady nadzorczej, który podaje za analizą zarządu, że LOT jest znacznie powyżej europejskiej średniej, jeśli chodzi o straty.

Z tego powodu rada postanowiła, że umowy ma wkrótce ocenić niezależny audytor. - Uważamy, że wiceprezes Tyrajski, decydując się na tak długie umowy, działał na szkodę spółki. Wkrótce stosowny wniosek w tej sprawie prześlemy do prokuratury - zapowiada w dzienniku Stefan Malczewski, szef "Solidarności" w PLL LOT.

Umowy krytykuje też Zbigniew Sałek, wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk. – Jeżeli ktoś się zna na helingu, to nie zawiera umów na dwa lata, tym bardziej przy tak zmiennym rynku jak ropa. Z reguły zawiera się kontrakty na trzy miesiące, na pół roku - mówi w "WSJ Polska" Sałek.

Jak ustalił "WSJ Polska", LOT zawarł umowy w lipcu 2008 r., gdy cena ropy szła gwałtownie w górę, osiągając rekord cenowy 147 dol. Za baryłkę. Wiceprezes Tyrajski podjął taką decyzję m.in. w oparciu o analizę firmy McKinsey. Wynikało z niej, że na przełomie 2008 i 2009 roku cena może wzrosnąć nawet powyżej 200 dol. za baryłkę. LOT postanowił więc zabezpieczyć swoją działalność, zawierając kontrakty z pięcioma konsorcjami finansowymi. Spółka miała zarabiać, a nie tracić na dalszych wzrostach cen paliwa.

Po raz pierwszy kilkudziesięciomilionową stratę uwzględniono w wynikach za październik. W efekcie, jak podaje dziennik, wynik netto był gorszy od odnotowanego w 2007 r. aż o 624 mln zł, a po dziesięciu miesiącach 2008 roku firma straciła na czysto aż 459 mln zł.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP