XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Lotnisko Katowice z nową drogą kołowania i oświetleniem nawigacyjnym

Lotnisko Katowice z nową drogą kołowania i oświetleniem nawigacyjnym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Lotnisko Katowice zakończyło prace związane z przekształcaniem starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowaniem pola manewrowego portu do operacji w warunkach ograniczonej widzialności - poprzez budowę nowego oświetlenia.

  • Przebudowa dawnej drogi startowej o długości 2800 m rozpoczęła się w październiku 2015 r., krótko po oddaniu do użytku równoległej, nowej drogi o długości 3200 m.
  • Głównym celem było wzmocnienie starej nawierzchni i nadanie jej właściwej geometrii. Powstało też nowe odwodnienie, oznakowanie i oświetlenie nawigacyjne.
  • Przebudowa objęła starą drogę startową na długości 2380 m, bez najnowszego, zachodniego odcinka o długości 420 metrów - zbudowanego w 2000 r.

Jak poinformował w środę Piotr Adamczyk z biura prasowego lotniska, dzięki przebudowie starej drogi startowej wzrosła przepustowość pola manewrowego portu, szczególnie w czasie fal odlotów i przylotów. Z kolei inwestycja związana z oświetleniem nawigacyjnym poprawiła dostępność lotniska w warunkach ograniczonej widzialności i zwiększyła poziom bezpieczeństwa.

Przebudowa dawnej drogi startowej o długości 2800 m rozpoczęła się w październiku 2015 r., krótko po oddaniu do użytku równoległej, nowej drogi o długości 3200 m. Głównym celem było wzmocnienie starej nawierzchni i nadanie jej właściwej geometrii. Powstało też nowe odwodnienie, oznakowanie i oświetlenie nawigacyjne.

Przebudowa objęła starą drogę startową na długości 2380 m, bez najnowszego, zachodniego odcinka o długości 420 metrów - zbudowanego w 2000 r. Starą infrastrukturę przekształcono w drogę kołowania H1 o wysokiej nośności (dzięki czemu wzrosła przepustowość pola manewrowego portu) oraz płytę postojową nr 4, służącą do obsługi samolotów general aviation.

W drugim etapie lotnisko zmodernizowało wybrane drogi kołowania i stanowiska postojowe pod kątem operacji w warunkach ograniczonej widzialności, poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego osi. W efekcie w Pyrzowicach powstała pętla komunikacyjna z oświetleniem zapewniającym nieprzerwane prowadzenia wzrokowe samolotu po osi - od drogi startowej, przez wybrane drogi kołowania, do określonych stanowisk postojowych.

- W praktyce ukończenie pętli komunikacyjnej oznacza, że w momencie kiedy widzialność spada poniżej 550 metrów piloci mogą samodzielnie kołować samolotem do widzialności nie niższej niż 350 metrów. Wcześniej, gdy widzialność spadała poniżej 550 metrów, niezbędna była asysta samochodu "Follow me" - wyjaśnił Adamczyk.

Oba te zadania były kolejnymi elementami trwającego od ponad 10 lat procesu inwestycyjnego w Katowice Airport. Dotąd objął on: modernizację hangaru technicznego, budowę nowego hangaru technicznego, rozbudowę płyty postojowej nr 1 na zachód, rozbudowę płyty postojowej nr 1 na wschód wraz z modernizacją dróg kołowania E1, E2 i D.

Lotnisko zbudowało nową drogę startową wraz z systemem dróg kołowania, nowy terminal cargo, nową płytę do odladzania oraz płytę postojowej dla samolotów cargo przed nowym terminalem towarowym; przeprowadziło rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego A i zbudowało nowy terminal pasażerski C (przylotowy).

Obecnie na lotnisku trwa rozbudowa płyty postojowej cargo na zachód. W toku są prace związane z przygotowanie projektu budowlanego całkowitej modernizacji i rozbudowy centralnego terminalu pasażerskiego B (prace mają ruszyć w sezonie zimowym 2019-2020). W przyszłym roku rozpocznie się rozbudowa na zachód parkingu nr 1, przed terminalami pasażerskimi - powstanie tam ponad 600 miejsc postojowych.

Zobacz: Lotnisko Katowice szykuje rozbudowę głównego terminalu

Na lotnisku trwają też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu budowana jest nowa wieża kontroli. Spółka Chopin Airport Development buduje hotel Moxy należący do sieci Marriott.

Kontekstem tych inwestycji jest szybko rosnący ruch w Katowicach. Lotnisko, według obecnych prognoz, w całym 2017 r. ma obsłużyć 3,88 mln pasażerów, a w przyszłym roku - znacznie przekroczyć 4 mln. W perspektywie 20 lat lotnisko Katowice prognozowało niedawno obsługę 7,4 mln pasażerów rocznie.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lotnisko Katowice z nową drogą kołowania i oświetleniem nawigacyjnym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!