Lotnisko na Podlasiu - magnes dla inwestorów czy zbędny gadżet?

Lotnisko na Podlasiu - magnes dla inwestorów czy zbędny gadżet?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niedzielne referendum w sprawie budowy w województwie podlaskim regionalnego portu lotniczego jest nieważne. Nie został przekroczony próg 30 procent frekwencji - podała oficjalnie w poniedziałek wieczorem Wojewódzka Komisja do spraw Referendum w Białymstoku.


Decyzji o budowie portu lotniczego nie powinni podejmować mieszkańcy w drodze referendum.

- Taki pomysł jak referendum podlaskie nie jest najlepszym rozwiązaniem, by decydować, czy port lotniczy powinien powstać. Bardziej bym widział rolę obywateli, którzy wybierają do władz tych, który deklarują zajęcie się tym czy i jaki port miałby w regionie powstać na podstawie szczegółowych analiz - uważa Sebastian Gościniarek, ekspert branży lotniczej firmy BBSG.

Potrzebny lepszy dostęp

Jednak województwo podlaskie potrzebuje lepszego dostępu do lotniska. 

- Jest to jeden z dwóch regionów Polski, który ma utrudniony dostęp do transportu lotniczego. Z Białegostoku do najbliższych lotnisk jest ponad dwie godziny drogi, co stanowi według standardów branżowych granice, gdzie powinno się myśleć o nowym porcie lotniczym. Poprawa komunikacji może polegać również na usprawnieniu dojazdu do już istniejących portów lotniczych - dodaje gość Polskiego Radia 24.

Kluczowa jest dostępność

- Dziś porty lotnicze niekoniecznie muszą poprawiać atrakcyjność inwestycyjną regionów, w których się znajdują - zaznacza Gościniarek.

- To jest stereotyp, że port lotniczy poprawia atrakcyjność inwestycyjną. Wpływ natomiast ma dostępność danego regionu, jednym z jego elementów może być lotnisko - tłumaczy rozmówca.

Wysoki koszt inwestycji

Koszt budowy portu lotniczego to jedno, ważne w planowaniu jest również myślenie o pozostałych kosztach:

- Wydatek należy szacować na 200 do 250 mln zł w zależności od lokalizacji i infrastruktury towarzyszącej. Należy jednak pamiętać, że zbudowanie lotniska to dopiero początek, potem trzeba port lotniczy utrzymać - dodaje.

Ostatecznie w niedzielnym referendum wzięło udział niespełna 13 proc. uprawnionych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Lotnisko na Podlasiu - magnes dla inwestorów czy zbędny gadżet?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!