PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Lotnisko w Radomiu szuka szansy na drugie życie

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-12-2017 06:00 |  aktualizacja: 28-12-2017 07:11
Lotnisko w Radomiu szuka szansy na drugie życie

Inwestycja w port lotniczy jest długoterminowa, ale musi mieć też dobry plan biznesowy

Fot. PTWP

Bliskie jest sfinalizowanie rozmów z inwestorem w sprawie sprzedaży większościowego pakietu udziałów w spółce Port Lotniczy Radom przez jedynego właściciela, Urząd Miasta Radom. W opinii ekspertów to będzie dobre rozwiązanie o długoletniej perspektywie. Nie będzie też zagrażać interesom innych portów lotniczych, w szczególności w Modlinie.

  • Od listopada br. lotnisko w Radomiu znów nie obsługuje pasażerów, bo nie ma chętnej linii lotniczej, która by tam latała.
  • Spółka Port Lotniczy Radom potrzebuje ok. 100 mln zł na inwestycje, na co nie stać właściciela, UrzęduMiasta Radom.
  • Ale spółka ta potrzebuje też nowego, perspektywicznego planu biznesowego, który może zapewnić inwestor zewnętrzny.
- Zakończyliśmy pierwszy etap rozmów z Przedsiębiorstwem Porty Lotnicze w sprawie wynegocjowania zapisów listu intencyjnego. Jesteśmy gotowi podpisać ten list i mam nadzieję, że nastąpi to w najbliższym czasie - powiedział nam Radosław Witkowski, prezydent Radomia.

Sprawa jest pilna dla samorządu miasta. Lotnisko w Radomiu od listopada znów nie obsługuje pasażerów. Nie ma chętnej linii lotniczej, która by korzystała z niego, bowiem jest zbyt mały popyt na loty do i z Radomia. Szczególnie, że radomianie mogą korzystać z portów Chopina w Warszawie i Warszawa/Modlin.

Jakie są zatem założenia potencjalnego nowego biznes planu?

Fiasko podstawowego planu


Port lotniczy w Radomiu powstał na bazie istniejącego tam od lat lotniska wojskowego. Cywilne lotnisko zostało uruchomione w maju 2014 r.

Jest ono jedynym portem lotniczym użytku publicznego w Polsce, który został otwarty bez wsparcia unijnego. Miasto wyłożyło na to ponad 90 mln zł. Był to duży wysiłek dla samorządu, szczególnie, że musi sfinansować bieżące utrzymanie deficytowego lotniska.

Przypomnijmy, że według szacunków ekspertów poziom rentowności zapewnia lotniskom obsługa ok. 1 mln pasażerów rocznie.

Tymczasem w rekordowym 2016 roku Port Lotniczy Radom obsłużył niecałe 10 tys. pasażerów. Z lotniska w Radomiu można było polecieć do Lwowa, Pragi i Gdańska. Jednak loty do Rygi zawiesiły wpierw w listopadzie łotewskie linie Air Baltic, a nieco później - Czech Airlines.

W tym roku było jeszcze gorzej. Z końcem października odbył się ostatni lot z Gdańska do Radomia linii lotniczej SprintAir. Jako jedyna świadczyła przewozy w regularnych trasach do i z Radomia. Spółka ta obsługiwała też loty do Lwowa i Gdańska.

Łącznie w ciągu 10 miesięcy tegorocznej działalności lotnisko obsłużyło mniej niż 9,5 tys. pasażerów.  

Potrzebny inwestor


W zasadzie niemal od początku działalności zarząd spółki i jego właściciel szukali inwestora zewnętrznego. Próbowano też wyemitować akcje wartości 70 mln zł, które byłyby wystawione na sprzedaż, lecz plan ten nie doszedł do skutku.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

33 133 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

736 248 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP