PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, straci stanowisko?

Autor: wnp.pl (Rafał Kerger; Piotr Stefaniak)
26-10-2017 14:00 |  aktualizacja: 26-10-2017 18:57
Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, straci stanowisko?

Za sukces Macieja Libiszewskiego można uznać powstrzymanie procesu redukcji zatrudnienia w spółce

fot.:PTWP (Piotr Waniorek)

Dziś na godzinę 18.00 zwołane zostało zaplanowane posiedzenie rady nadzorczej PKP Cargo. Jak się dowiedzieliśmy w dwóch źródłach, prawdopodobnie zostanie postawiony wniosek o odwołanie z funkcji prezesa zarządu Macieja Libiszewskiego. Posiedzenie trwa.

Głównym powodem raczej nie będzie obniżenie od połowy września notowań kursów spółki na GPW. Obecny poziom (ok. 53 zł zł/akcję) jest i tak dwukrotnie wyższy, niż rok temu (26 zł).

Jakie są zatem możliwe inne zarzuty?


Nasze źródła przekazują, że powodem ogólnym jest narażenie się „centrali”, czyli osobom z PKP SA, a być może nawet także urzędowi Prezydenta RP. Nie samego zarządu, ale właśnie Macieja Libiszewskiego, wieloletniego współpracownika Lecha Kaczyńskiego, który od stycznia 2016 r. jest prezesem spółki PKP Cargo.

W tym pierwszym przypadku, chodzi o zarzut, że zarząd PKP Cargo prowadzi kampanię nagonki na PKP PLK i przekazywał informację, że zwiększone remonty torów hamują płynność przewozów, co może w średnim terminie odbić się na wynikach spółki, która właśnie wyszła na prostą.

Skutkiem zatorów są m.in. braki węglarek, sygnalizowane przez kopalnie – np. z grupy JSW (Pniówek, Zofiówka, Borynia, Budryk, Knurów i Szczygłowice), o czym informowała nas też rzecznik pasowy, Katarzyna Jabłońska. To powoduje spadek wolumenu sprzedaży węgla i „utratę korzyści kontraktowych”.

„Powyższe uwarunkowanie stanowi również zagrożenie karami z tytułu niewywiązywania się z zakontraktowanych ilości węgla koksowego i koksu” – otrzymaliśmy informację z JSW.

Na podobne kłopoty narzekają też elektrownie i elektrociepłownie.

Jak powiedział Maciej Libiszewski podczas prezentacji wyników po I półroczu, w tym roku zarządca infrastruktury zgłosił 25045 planowanych zamknięć tras (rok temu 22610) oraz blisko 33 tys. nieplanowanych zamknięć (32,3 tys.). Te pierwsze wydłużyły średnio jazdę pociągu towarowego PKP Cargo o 14 godzin i 55 minut, drugie – o 5 godz. 59 minut.

- Słyszymy zarzuty, że moglibyśmy udostępniać więcej składów i wagonów, ale ich wzrost na wielu trasach spowodowałby jeszcze większe korki – mówił prezes Libiszewski.

Szczególnie, że od drugiego kwartału rosną przewozy materiałów budowlanych, także dla potrzeb remontów torów. Newralgiczne linie kolejowe, już wcześniej o słabej przepustowości, zatkały się.

Przewoźnicy cargo tracą, bo wydłużył się im ewidentnie obrót taborem i pracy maszynistów. Czyż prezes spółki publicznej nie powinien stawać w obronie jej wyniku finansowego?

NA GIEŁDZIE

PKP Cargo SA [PKP]

kurs:

57.31 PLN -0.29 (-0.50%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP