PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Maciej Libiszewski zrezygnował z funkcji prezesa PKP Cargo

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak / PSZ)
26-10-2017 20:05 |  aktualizacja: 26-10-2017 21:12

Prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski oraz członek zarządu ds. finansowych Arkadiusz Olewnik złożyli rezygnacje z zasiadania w zarządzie spółki. Obowiązki prezesa będzie tymczasowo pełnił Krzysztof Mamiński. Jednocześnie nowym członkiem zarządu został Witold Bawora

Ale tylko w I półroczu zarządca infrastruktury zgłosił 25045 planowanych zamknięć tras (rok temu 22610) oraz blisko 33 tys. nieplanowanych zamknięć (32,3 tys. rok wcześniej). Te pierwsze wydłużyły średnio jazdę pociągu towarowego PKP Cargo o 14 godzin i 55 minut, drugie – o 5 h 59 minut.

To spowodowało dalszy spadek i tak już bardzo niskiej średniej prędkości handlowej pociągów towarowych. Tymczasem każdy 1 km/h na godzinę mniej zwiększa zapotrzebowanie na tabor o 2 tysiące wagonów.

O tych sprawach wiedzieli jednak doskonale zwierzchnicy Macieja Libiszewskiego oraz inni interesariusze. Co więc się stało, że sprawy przybrały taki obrót?

Polityka


Wydźwięk sytuacji został wzmocniony wizytacjami u prominentnych osób i petycjami górniczych związkowców. Sprawa przybrała więc wymiar polityczny.

Znalazło to wyraz w tym, że premier Beata Szydło powołała specjalny zespół do rozwiązania problemu. W jego skład weszli: prezes PKP SA Krzysztofa Mamińskiego, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski oraz wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. Wśród nich można zapewne także szukać wnioskodawców odwołania Libiszewskiego, choć nie tylko. Stąd już było blisko do wskazania winnego.

Otwarcie zrobiła to choćby opozycja. Przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Bogdan Rzońca (PO) obwinił 26 października za brak węglarek w okresie szczytu przewozowego właśnie PKP Cargo.

Maciej Libiszewski próbował się bronić. Jeszcze dziś przesłał do parlamentarzystów list wyjaśniający i z prośbą o poparcie. Jak jednak widać, bez skutku.

W czym tkwi problem?


Maciej Libiszewski od dłuższego czasu wskazywał, a publicznie robił to w sposób bardzo wyważony, że następuje kumulacja robót na torach, ograniczających płynność jazdy pociągów, a jednocześnie następuje okresowe spiętrzenie przewozów węgla.

W dzisiejszym liście do posłów znalazła się fraza, że przewozy realizowane przez PKP Cargo są celowo blokowane, podczas gdy innym przewoźnikom (pasażerskim) umożliwia się ich realizację w zaplanowanym czasie.

To tłumaczy w części istotę sporu na łonie Grupy PKP.

Libiszewskiemu chodziło zapewne o podzielenie się kosztami, jakie ponosi PKP Cargo z tytułu kumulacji robót torowych.

NA GIEŁDZIE

PKP Cargo SA [PKP]

kurs:

57.31 PLN -0.29 (-0.50%)

Notowania | Analiza techniczna



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP