PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Maersk, Zim, OOCL. Dalsza konsolidacja spółek żeglugowych na świecie

Autor: wnp.pl (PS)
18-01-2018 06:15 |  aktualizacja: 18-01-2018 06:18
Maersk, Zim, OOCL. Dalsza konsolidacja spółek żeglugowych na świecie

Największym wygranym w konsolidacji była największa zarazem na świecie spółka żeglugowa z Danii - Maersk.

Fot. Shutterstock.com

W ub. roku 15 największych spółek żeglugi kontenerowej podlegało procesowi dalszej konsolidacji, polegającej na łączeniu lub przejęciach oraz rozbudowie floty.

Całkowita pojemność floty ich statków zwiększyła się w ub. roku o 12,6 proc., a ich udział w globalnej zdolności przewozowej kontenerowcami do 85,1 proc., z 78,1 proc. w 2016 roku, informuje firma analityczna Alphaliner.
W efekcie, armatorzy z listy Top-15 mają według stanu na 1 stycznia 2018 r. zdolności operacyjne szacowane na 18,32 mln TEU (rok temu o tej porze - 16,27 mln TEU). W tym samym czasie światowa pojemność kontenerowców zwiększyła się z 20,69 mln TEU do 21,51 mln, tj. o 3,9 proc.

Do wzrostu udziału największych spółek w rynku żeglugi przyczyniły się m.in. zakupy dużych kontenerowców, zabierających ponad 18 tys. TEU. Na ich kupno stać właśnie duże firmy, które w dodatku muszą potrafić - samodzielnie lub w sojuszu z innymi armatorami - optymalnie je zapełnić towarami.

Największym wygranym w tak rozumianej konsolidacji była największa zarazem na świecie spółka żeglugowa z Danii - Maersk. Jej zdolności operacyjne zwiększyły się aż o 26,8 proc. rdr - do 4,15 mln TEU 1 stycznia br.

Przyczyniło się do tego przejęcie przez Maersk w ub. roku niemieckiego przewoźnika Hamburg Süd, który wniósł swoją flotę do grupy. Ale nawet bez tej akwizycji, zdolności operacyjne Maerska wzrosłyby o ok. 10 proc., szacują analitycy.

Patrz: Morskie przewozy kontenerowe na fali fuzji

W grupie Top-15 dwucyfrowe przyrosty pojemności floty zanotowali też: Zim (Izrael) - o 20 proc, OOCL (Chiny) - o 19,7 proc., CMA CGM (nr 3, Francja) - o 18 proc. i MOL (Japonia) - o 17,9 proc.

Spadek - aż o 23,9 proc., do 347 tys. TEU - zanotowała południowokoreańska Hyundai Merchant Marine (HMM). Przewoźnik ten ma jednak „ambitne plany rozbudowy floty”, jak informuje portal Lloyd’s Loading List.

Wycofane przez HMM statki z linii Azja - Europa i Azja - wschodnie wybrzeże Ameryki Północnej przejęły Maersk i MSC, które od 1 kwietnia ub. roku działają na podstawie umowy o sojuszu 2M. Wsad statków HMM dał mu możliwość korzystania ze slotów (miejsc) na statkach obu tamtych armatorów.

Patrz: Kto skorzysta na powstaniu nowych sojuszy armatorów?
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP