Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Małopolska połączy się z Europą

Autor: Dziennik Polski
11-04-2008 10:07

Tarnów i Nowy Sącz mogą zyskać bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą, z pominięciem Krakowa. Powstanie także ekspresowe połączenie drogowe z Krakowa do Bielska Białej i dalej do granicy państwowej - zakładają najnowsze plany rządu, które opisuje piątkowy "Dziennik Polski".

Rząd chce wpisać do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T linię kolejową Warszawa Radom - Kielce - Busko Zdrój - Tarnów - Nowy Sącz - Muszyna. Aby tak się stało, trzeba zmodernizować istniejące tory i wybudować brakujący odcinek Busko Zdrój - Żabno. Polska będzie także wnioskować o wpisanie do TEN-T drogi ekspresowej S7 Warszawa - Kraków - Głogoczów wraz z Beskidzką Drogą Integracyjną z Głogoczowa do Bielska Białej.
- Można powiedzieć, że decyzja po stronie polskiej już zapadła - mówi "Dziennikowi Polskiemu" wiceminister infrastruktury Zbigniew Rapciak. Zarówno nowy szlak kolejowy, jak i drogowy, mogą znaleźć się w europejskiej sieci już w 2010 r., bo wtedy będą korygowane dotychczasowe korytarze transportowe o europejskim znaczeniu. W przypadku obu małopolskich tras oznaczałoby to przyspieszenie inwestycji i ich finansowanie z budżetu państwa albo unijnych funduszy.

- Nie powinno być kłopotów z uzyskaniem zgody na wpisanie S7 i BDI do sieci TEN-T - twierdzi wiceminister Rapciak. - Skoro Słowacy nie planują inwestycji na drogach po swojej strony w kierunku Chyżnego, to naturalne wydaje się ustanowienie trasy w kierunku przejścia granicznego w Cieszynie. Nowy korytarz dawałby połączenie drogowe Czech i Słowacji z polskimi portami nad Bałtykiem oraz z krajami nadbałtyckimi, a więc uzasadnienie, że ma on znaczenie europejskie wydaje się oczywiste - zaznacza.

Zbigniew Rapciak dodaje, że polski wniosek o ustanowienie nowego odcinka w sieci TEN-T będzie miał także znaczenie dla regionu. - To dowód, że modernizowana "zakopianka" będzie prowadzić ruch tylko w kierunku Tatr, a tiry jadące do granicy pojadą inną trasą - mówi wiceminister infrastruktury.

Ogromne znaczenie dla Małopolski ma też decyzja dotycząca wniosku o nowy korytarz kolejowy. Nie tylko dlatego, że konieczna byłaby modernizacja istniejących szlaków Warszawa - Kielce - Busko Zdrój oraz Tarnów - Nowy Sącz - Muszyna, ale także dlatego, że byłoby to równoznaczne z decyzją o budowie brakujących 40 km torów z Buska do Żabna, których do tej pory nie było w planach inwestycyjnych Polskich Linii Kolejowych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 227 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP