Małopolska przespała szansę na superkolej

Małopolska przespała szansę na superkolej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Małopolska straciła szansę na szybką budowę nowej linii kolejowej, która usprawni ruch w stronę Słowacji i Zakopanego. Region nie znalazł się w powstającym właśnie studium dla transeuropejskiego korytarza, łączącego porty Bałtyku i Adriatyku.

Inwestycja zostanie poprowadzona przez Śląsk, który aktywniej za tym lobbował - pisze dziennik "Polska".

Nad projektem linii kolejowych i drogowych SoNorA, czyli South - North Axis (Oś Północ - Południe), które mają połączyć Skandynawię z krajami śródziemnomorskimi pracują przedstawiciele rządów i samorządów m.in. Włoch, Czech, Słowacji, Polski i Szwecji. Zastanawiają się wspólnie, gdzie przeprowadzić inwestycję. W grę wchodzi budowa linii kolejowych, dróg, tworzenie owych połączeń między północą a południem Europy. Dla Małopolski uczestnictwo w tym projekcie byłoby ogromną szansą na rozwój. Przez województwo mogłyby kursować międzynarodowe pociągi z Krakowa do Koszyc, Budapesztu, Bukaresztu i nad Morze Czarne, skróciłby się czas przejazdu do Zakopanego i Muszyny.

Do tego jednak potrzebne są inwestycje, jak na przykład stworzenie nowej linii kolejowej Podłęże - Tymbark. Trasa łącząca Kraków z przejściem granicznym Muszyna/Plaveč byłaby o 77 kilometrów krótsza.

I właśnie szansę na takie inwestycje stanowił realizowany pod przewodnictwem Gdyni projekt SoNorA.

- Przeanalizowaliśmy różne warianty tras komunikacyjnych, które naszym zdaniem powinny być modernizowane, by usprawnić komunikację między północą a południem Europy - mówi Kazimierz Iwaszko ze Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej, koordynatora projektu. Ostatecznie zespół wskazał jako priorytet wyłącznie trasę na linii Trójmiasto - Łódź - Śląsk - Żilina/Ostrawa - Bratysława /Wiedeń - i dalej w stronę adriatyckich portów Włoch. Dlaczego pominięto linie łączące Kraków i Budapeszt? - Może wynika to z tego, że nikt z Małopolski nie brał udziału w projekcie - twierdzi Iwaszko.

Sprawdziliśmy, w projekcie SoNorA rzeczywiście brakuje partnerów z Małopolski. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego zapewnia jednak, że lobbował za interesującą nas linią kolejową w inny sposób. - Nasi przedstawiciele brali udział w wielu naradach i ministerialnych zespołach roboczych. Projekt nowej linii znajduje pełne poparcie województwa małopolskiego - zapewnia Zdobysław Milewski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego. Co ciekawe, zwolenników budowy linii Podłęże - Tymbark można znaleźć też nad Bałtykiem. O tę inwestycję zabiega kierownictwo portu Elbląg.

- Po zbudowaniu kanału łączącego nasz port z otwartym morzem chcemy specjalizować się w przeładunkach towarów z zachodniej Ukrainy i Słowacji. Jeżeli nie powstanie połączenie Podłęże - Tymbark, o słowackich ładunkach będziemy mogli jednak zapomnieć - twierdzi dyrektor elbląskiego portu Julian Kołtoński.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Małopolska przespała szansę na superkolej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!