PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Małopolska rozpoczyna prace nad strategią transportową do 2030 r.

Autor: PAP
16-11-2009 16:00

Rozbudowa sieci połączeń drogowych i kolejowych oraz Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice to główne kierunki rozwoju transportu w województwie małopolskim na lata 2010-2030. W poniedziałek rozpoczęły się prace nad dokumentem, który ma wyznaczyć strategię regionu w dziedzinie transportu na najbliższe 20 lat.

"Dzisiejsza debata na temat tych odważnych, dużych projektów nie jest wyabstrahowana od realiów. Po przyjęciu tego dokumentu będziemy chcieli rozpocząć przygotowania do tych inwestycji, głównie w sferze środowiskowej" - powiedział dziennikarzom w poniedziałek wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.
Według niego Strategia Rozwoju Transportu Województwa Małopolskiego na lata 2010-2030 będzie się koncentrować na trzech dziedzinach: transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym.

Wśród priorytetowych nowych połączeń drogowych ma się znaleźć droga ekspresowa z Brzeska do Nowego Sącza i dalej na Słowację, dzięki której powstałoby szybkie połączenie autostrady A4 z autostradą D1 w okolicach słowackiego Popradu. Według planów samorządu wojewódzkiego mogłaby także powstać droga ekspresowa z Tarnowa do Kielc, która łączyłaby się tam z powstającą właśnie drogą S7, łączącą Kraków z Warszawą i Gdańskiem.

Mówi się także o budowie drogi ekspresowej do Olkusza, jako alternatywy dla płatnego odcinka autostrad A4 Kraków-Katowice oraz budowie tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, łączącej przyszłą trasę ekspresową S1 z popularną "zakopianką".

Wśród nowych przedsięwzięć kolejowych jednym z najważniejszych byłoby stworzenie połączenia z Krakowa przez Podłęże, Nowy Sącz do granicy państwa ze Słowacją. Dzięki niemu powstałoby dogodne połączenie z południowo-wschodnią częścią Europy. Wymaga to znaczących inwestycji w budowę infrastruktury kolejowej na terenie Sądecczyzny.

W strategii dotyczącej transportu lotniczego wiodącą rolę ma pełnić Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice, rozbudowany do przepustowości ponad 9 mln pasażerów rocznie. Rolę pomocniczą dla niego mają pełnić lądowiska w innych miastach regionu.

Jak zaznaczył wicemarszałek Ciepiela, na tak wstępnym etapie trudno mówić o szacunkowych kosztach tych wszystkich przedsięwzięć. "Zakładamy, że nasz kraj będzie się rozwijał i stać nas będzie na podjęcie dużych części tych wydatków, ponadto motywującym dla nas argumentem jest wejście w życie w roku 2014 nowej unijnej perspektywy finansowej na następne sześć lat" - podkreślił.

Według niego w związku z pracami nad nową perspektywą finansową 2014-2020 w ciągu najbliższych dwóch lat najważniejsze projekty infrastrukturalne powinny zostać uzgodnione pod względem środowiskowym i społecznym.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 272 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP