Rozbudowa sieci połączeń drogowych i kolejowych oraz Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice to główne kierunki rozwoju transportu w województwie małopolskim na lata 2010-2030. W poniedziałek rozpoczęły się prace nad dokumentem, który ma wyznaczyć strategię regionu w dziedzinie transportu na najbliższe 20 lat.
Według niego Strategia Rozwoju Transportu Województwa Małopolskiego na lata 2010-2030 będzie się koncentrować na trzech dziedzinach: transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym.
Wśród priorytetowych nowych połączeń drogowych ma się znaleźć droga ekspresowa z Brzeska do Nowego Sącza i dalej na Słowację, dzięki której powstałoby szybkie połączenie autostrady A4 z autostradą D1 w okolicach słowackiego Popradu. Według planów samorządu wojewódzkiego mogłaby także powstać droga ekspresowa z Tarnowa do Kielc, która łączyłaby się tam z powstającą właśnie drogą S7, łączącą Kraków z Warszawą i Gdańskiem.
Mówi się także o budowie drogi ekspresowej do Olkusza, jako alternatywy dla płatnego odcinka autostrad A4 Kraków-Katowice oraz budowie tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, łączącej przyszłą trasę ekspresową S1 z popularną "zakopianką".
Wśród nowych przedsięwzięć kolejowych jednym z najważniejszych byłoby stworzenie połączenia z Krakowa przez Podłęże, Nowy Sącz do granicy państwa ze Słowacją. Dzięki niemu powstałoby dogodne połączenie z południowo-wschodnią częścią Europy. Wymaga to znaczących inwestycji w budowę infrastruktury kolejowej na terenie Sądecczyzny.
W strategii dotyczącej transportu lotniczego wiodącą rolę ma pełnić Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice, rozbudowany do przepustowości ponad 9 mln pasażerów rocznie. Rolę pomocniczą dla niego mają pełnić lądowiska w innych miastach regionu.
Jak zaznaczył wicemarszałek Ciepiela, na tak wstępnym etapie trudno mówić o szacunkowych kosztach tych wszystkich przedsięwzięć. "Zakładamy, że nasz kraj będzie się rozwijał i stać nas będzie na podjęcie dużych części tych wydatków, ponadto motywującym dla nas argumentem jest wejście w życie w roku 2014 nowej unijnej perspektywy finansowej na następne sześć lat" - podkreślił.
Według niego w związku z pracami nad nową perspektywą finansową 2014-2020 w ciągu najbliższych dwóch lat najważniejsze projekty infrastrukturalne powinny zostać uzgodnione pod względem środowiskowym i społecznym.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Małopolska rozpoczyna prace nad strategią transportową do 2030 r.