XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Małopolska rozpoczyna prace nad strategią transportową do 2030 r.

Małopolska rozpoczyna prace nad strategią transportową do 2030 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozbudowa sieci połączeń drogowych i kolejowych oraz Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice to główne kierunki rozwoju transportu w województwie małopolskim na lata 2010-2030. W poniedziałek rozpoczęły się prace nad dokumentem, który ma wyznaczyć strategię regionu w dziedzinie transportu na najbliższe 20 lat.

"Dzisiejsza debata na temat tych odważnych, dużych projektów nie jest wyabstrahowana od realiów. Po przyjęciu tego dokumentu będziemy chcieli rozpocząć przygotowania do tych inwestycji, głównie w sferze środowiskowej" - powiedział dziennikarzom w poniedziałek wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.

Według niego Strategia Rozwoju Transportu Województwa Małopolskiego na lata 2010-2030 będzie się koncentrować na trzech dziedzinach: transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym.

Wśród priorytetowych nowych połączeń drogowych ma się znaleźć droga ekspresowa z Brzeska do Nowego Sącza i dalej na Słowację, dzięki której powstałoby szybkie połączenie autostrady A4 z autostradą D1 w okolicach słowackiego Popradu. Według planów samorządu wojewódzkiego mogłaby także powstać droga ekspresowa z Tarnowa do Kielc, która łączyłaby się tam z powstającą właśnie drogą S7, łączącą Kraków z Warszawą i Gdańskiem.

Mówi się także o budowie drogi ekspresowej do Olkusza, jako alternatywy dla płatnego odcinka autostrad A4 Kraków-Katowice oraz budowie tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, łączącej przyszłą trasę ekspresową S1 z popularną "zakopianką".

Wśród nowych przedsięwzięć kolejowych jednym z najważniejszych byłoby stworzenie połączenia z Krakowa przez Podłęże, Nowy Sącz do granicy państwa ze Słowacją. Dzięki niemu powstałoby dogodne połączenie z południowo-wschodnią częścią Europy. Wymaga to znaczących inwestycji w budowę infrastruktury kolejowej na terenie Sądecczyzny.

W strategii dotyczącej transportu lotniczego wiodącą rolę ma pełnić Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice, rozbudowany do przepustowości ponad 9 mln pasażerów rocznie. Rolę pomocniczą dla niego mają pełnić lądowiska w innych miastach regionu.

Jak zaznaczył wicemarszałek Ciepiela, na tak wstępnym etapie trudno mówić o szacunkowych kosztach tych wszystkich przedsięwzięć. "Zakładamy, że nasz kraj będzie się rozwijał i stać nas będzie na podjęcie dużych części tych wydatków, ponadto motywującym dla nas argumentem jest wejście w życie w roku 2014 nowej unijnej perspektywy finansowej na następne sześć lat" - podkreślił.

Według niego w związku z pracami nad nową perspektywą finansową 2014-2020 w ciągu najbliższych dwóch lat najważniejsze projekty infrastrukturalne powinny zostać uzgodnione pod względem środowiskowym i społecznym.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Małopolska rozpoczyna prace nad strategią transportową do 2030 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!