PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Marek Staszek, DB Cargo Polska: rozwój kolei zablokowany przez wysokość opłat za dostęp do torów

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
08-11-2017 12:10 |  aktualizacja: 08-11-2017 12:21
Marek Staszek, DB Cargo Polska: rozwój kolei zablokowany przez wysokość opłat za dostęp do torów

Możemy brać przykład od sąsiadów, jak wspierać rozwój przewozów kolejowych.

Fot. MartinMojzis / Shutterstock.com

Wzrost naszej firmy wiążę się z dywersyfikacją usług i uniezależnieniem się od towarów masowych. Nadal stanowią one znaczną pozycję w naszym portfolio, ale już nie dominują. Dalszy rozwój kolei w Polsce uzależniony jest od kilku warunków; także od zmian w polityce udostępniania infrastruktury - mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

 

Dzięki czemu przewozy towarów koleją wzrosły w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku o blisko 10 proc? Nastąpił jej renesans?

- Wielkość przewozów towarowych jest zwykle odzwierciedleniem stanu gospodarki. Dlatego ich wzrostu należy doszukiwać się we wzroście PKB.

Jednak już od wielu lat niekorzystne warunki dostępu do publicznej infrastruktury transportowej, które dotykają transportu kolejowego, powodują, iż cały wzrost pracy przewozowej - wynikający właśnie ze wzrostu gospodarczego - jest zasadniczo konsumowany przez transport drogowy. Także dlatego, że korzysta on z dróg publicznych nie ponosząc kosztów związanych z ich utrzymaniem.

Więc zapytam jeszcze raz: skąd zatem tak duży skok wskaźników na kolei?


- Obserwujemy dość znaczny wzrost przewozów towarów wysoko przetworzonych w kontenerach i to zarówno na osi wschód-zachód, jak i północ-południe.

Jednak największym źródłem wzrostu jest fala przewozów materiałów budowlanych, co wynika z intensywnej realizacji programu modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej, finansowanego głównie z funduszy UE.

Czy zatem statystyka nie prowadzi nas tu na manowce?


- Tak. Z jednej bowiem strony, intensywny program remontowy PKP PLK wywołuje spore potoki ładunków masowych, takich jak kruszywa, przewożonych zwykle na dość duże odległości, ale z drugiej - zamykanie poszczególnych odcinków linii powoduje konieczność korzystania z objazdów, co przecież wydłuża trasy przewozu i zwiększa pracę przewozową. Czyli prowadzi do poprawy wskaźników.

W dalszej części rozmowy o specyfice działania DB Cargo Polska, perspektywach rozwoju kolei w naszym kraju i wsparciu udzielanym kolejom zagranicą.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP