Zarejestrowana na Malcie spółka Mariner Capital Ltd ma wyłączność w negocjacjach na kupno spółki Port Gdański Eksploatacja. Rozmowy mają potrwać do 17 listopada. Jest to już kolejna próba sprzedaży spółki.
Port Gdański Eksploatacja to spółka operatorska skupiająca się przede wszystkim na przeładunkach drobnicowych, w tym kontenerowych oraz masowych. "Jest to ostatnia spółka-córka Portu Gdańsk, która pozostała do sprywatyzowania i jest to najważniejsza spółka operatorska obsługująca najważniejsze nabrzeża w porcie wewnętrznym" - tłumaczył rzecznik prasowy ZMPG Janusz Kasprowicz. Spółka prowadzi działalność na ośmiu nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego oraz jest wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Działalność realizuje na ponad 90 ha gdańskiego portu.
Do sprzedaży przeznaczono 99,91 proc. kapitału zakładowego spółki, pozostałe 0,09 proc. akcji jest w trakcie wykupu przymusowego.
Prezes spółki Port Gdański Eksploatacja Maria Kowalewska-Koska poinformowała we wtorek PAP, że firma zatrudnia niespełna 500 osób; rocznie przeładowuje ok. 3,5-4 mln ton towarów. W 2013 roku większość stanowiły ładunki masowe: węgiel, koks i zboże. "Jest to prawdopodobnie jedyny operator, który może obsługiwać wszystkie rodzaje terminali: masowy, kontenerowy, samochodowy i zbożowy" - dodała. "Przeładowuje wszystkie towary, oprócz ropy naftowej" - zaznaczyła.
Spółka Port Gdański Eksploatacja powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdańsk. Jest ostatnią dużą spółką pozostałą do sprywatyzowania.
Zarejestrowana na Malcie spółka Mariner Capital Limited jest właścicielem terminali kontenerowych w Rydze, Wenecji oraz Durres w Albanii. Zajmuje się budową, zarządzaniem oraz inwestowaniem w terminale morskie. Spółka świadczy także usługi logistyczne.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza terenami o powierzchni ok. 700 ha. Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP Cargo i Węglokoks poza negocjacjami ws.Portu Gdańskiego Eksploatacja