Marszałek o Kolejach Śląskich: wszystko się uda!

Marszałek o Kolejach Śląskich: wszystko się uda!
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Marszałek woj. śląskiego jest przekonany, że nie będzie problemów z przejęciem od 9 grudnia wszystkich połączeń kolejowych w regionie przez należącą do samorządu spółkę Koleje Śląskie. Zapewnił o tym radnych podczas piątkowej sesji Sejmiku Woj. Śląskiego.

"Początkowo, podchodząc do kwestii powierzenia od 9 grudnia Kolejom Śląskim przewozów na terenie całego województwa, () nie byłem jeszcze do końca pewny, czy wszystko się uda. Na szczęście dziś taką pewność mam" - zadeklarował w piątek marszałek Adam Matusiewicz.

Powierzenie wszystkich połączeń kolejowych w regionie Kolejom to następstwo czerwcowych decyzji zarządu woj. śląskiego. Samorząd - wobec perspektywy pilnego wskazania przewoźnika, który będzie w nowym rozkładzie jazdy wykonywał tzw. przewozy w ramach obowiązku służby publicznej - zrezygnował wówczas m.in. z zapowiadanego przetargu na ich obsługę.

Przedstawiciele zarządu woj. śląskiego argumentowali, że powierzyli przewozy spółce, która przedstawiła najkorzystniejszy rozkład jazdy. W propozycji rozkładu Kolei Śląskich znalazło się ok. 650 połączeń (praca przewozowa wynosząca ok. 9,5 mln tzw. pociągokilometrów). W obecnym rozkładzie to ok. 500 połączeń (ok. 8 mln tzw. pociągokilometrów) w całym regionie.

Finansowanie przewozów regionalnych w regionie ma zapewnić trzyletnia umowa samorządu i spółki. Przewiduje ona, że Koleje Śląskie przez trzy lata dostaną z regionalnego budżetu ok. 470 mln zł - kwota ta będzie rosła: ze 150,8 mln zł w roku 2013, do 156,8 mln zł w 2014 i 163,1 mln zł w 2015 r. W dotacji mają mieścić się m.in. wszystkie koszty związane z pozyskaniem niezbędnego taboru.

W piątek marszałek relacjonował m.in., że Koleje Śląskie pozyskały renomowanego eksperta w zakresie konstrukcji rozkładów jazdy i obiegu pociągów. Obecnie ten rozkład polega ostatecznemu zatwierdzeniu przez PLK. "Lepsze zobiegowanie sprawia, że pociągi będą pracowały w ciągu dnia znacznie dłużej niż dotąd" - zaznaczył marszałek.

Do zabezpieczenia obsługi wszystkich połączeń spółka potrzebuje odpowiedniej liczby pociągów - według piątkowej informacji marszałka, wraz z rezerwą to ok. 60 składów. Obecnie spółka dysponuje 20 pociągami i jest w trakcie pozyskiwania kolejnych. Prowadzi przetargi na leasing m.in. 6 fabrycznie nowych sześcioczłonowych 90-metrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 16 jedno- i 20 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych.

Niedawno rozstrzygnięto przetargi na zakup 1 zmodernizowanego pociągu serii EN57 oraz na leasing 2 zmodernizowanych pociągów serii EN71 lub podobnych. Po unieważnieniu przetargu na dostawę 15 używanych EN57 (jedyna oferta Przewozów Regionalnych okazała się zbyt droga), samorząd będzie chciał kupić 2 nowe pociągi elektryczne. Prócz tego remontuje 2 starsze własne szynobusy.

Ponieważ terminy zakładanych dostaw pociągów dla Kolei Śląskich są różne, a niektóre wykraczają poza datę 9 grudnia, równolegle przygotowywane są przetargi na czasową dzierżawę 15 składów wagonowych - termin ich rozstrzygnięcia i realizacji to koniec listopada tego roku. "Zabezpieczenie (potrzebnego taboru - PAP) jest" - ocenił Matusiewicz.

Koleje Śląskie kończą też - według marszałka - rozmowy ws. pozyskania potrzebnej bazy technicznej. We wrześniu mają zostać zawarte umowy umożliwiające stworzenie punktów utrzymania taboru w Gliwicach, Łazach (aktualizacja trwającej umowy), Żywcu i Czechowicach-Dziedzicach.

Prócz tego od dwóch tygodni prowadzony jest nabór nowych pracowników. Spółka potrzebuje łącznie ok. 500 osób - wśród nich po 160 maszynistów i kierowników pociągów. "Mamy umowy z 70 maszynistami, w pozostałych grupach zawodowych też to dobrze wygląda" - ocenił marszałek.

Prowadzone są też zakupy sprzętu, m.in. terminali mobilnych dla obsługi czy radiotelefonów. Trwają też przygotowania do przystąpienia do wdrażanego w regionie projektu Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz rozmowy nt. wspólnego biletu z największym organizatorem komunikacji miejskiej w regionie - KZK GOP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Marszałek o Kolejach Śląskich: wszystko się uda!

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!