XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Massel: PKP PLK muszą zaciągnąć 1 mld euro kredytu na inwestycje

Massel: PKP PLK muszą zaciągnąć 1 mld euro kredytu na inwestycje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe muszą zaciągnąć 1 mld euro kredytu na inwestycje zaplanowane przez resort infrastruktury. Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel powiedział w czwartek dziennikarzom, że pierwsza transza kredytu może być wypłacona w grudniu br.

Przygotowany przez resort infrastruktury Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych na lata 2010-2013 zakłada, że w tym czasie na polskiej sieci kolejowej zrealizowane będą inwestycje o wartości 23,95 mld zł. W tym roku zostanie przeznaczone na nie 4,79 mld zł, w 2012 r. 8,08 mld zł, a w 2013 r. 8,61 mld zł.

Inwestycje te będą współfinansowane z funduszy europejskich. Z tego powodu zarządzająca torami spółka PKP PLK będzie musiała zaciągnąć w Europejskim Banku Inwestycyjnym 1 mld euro kredytu, który pokryje wkład własny do tych inwestycji. Kredyt ma być gwarantowany przez Skarb Państwa. Jak informuje resort, rozmowy między stroną polską a EBI w tej sprawie wciąż trwają. PKP PLK już ma w EBI dwa kredyty - w wysokości 300 mln euro i 400 mln euro.

Plan uwzględnia także rządową decyzję z początku roku, by zaoszczędzone przez kolejarzy na zakończonych przetargach pieniądze z funduszy unijnych przesunąć na inwestycje drogowe. Chodzi o 1,2 mld euro (4,8 mld zł), które zostaną przekazane na budowę dróg S3 i S17. Na przesunięcie tych pieniędzy musi się jeszcze zgodzić Komisja Europejska. Ministerstwo Infrastruktury opracowało program wieloletni przy założeniu, że KE taką zgodę wyda.

Massel nazwał program inwestycyjny "bardzo konkretnym i trzymającym się ziemi". Wyjaśnił, że w stosunku do wcześniejszych planów wykreślono cztery inwestycje, których realizacja byłaby zbyt kosztowna, albo stan realizacji był za mało zaawansowany. Inwestycje, które ujęto w programie, w 80 proc. mają decyzje środowiskowe, a w 30-40 proc. ostateczne decyzje lokalizacyjne, więc zdaniem przedstawicieli ministerstwa nie powinno być problemów z realizacją zadań.

"Patrząc na to, co wcześniej działo się z inwestycjami kolejowymi w Polsce, ten program pokazuje znaczny wzrost wydatkowanych każdego roku środków. W roku 2010 r. (...) to kwota ok. 2,5 mld zł. W tym roku będzie już ponad 4,4 mld, by w 2013 r. przekroczyć 8,5 mld zł" - powiedział.

Zdaniem wiceministra główną zaletą programu jest zebranie w jednym dokumencie inwestycji finansowanych z różnych źródeł. "Pozwala nam to ocenić, jaki będzie zbiorczy efekt tych różnych działań" - wyjaśnił. Zgodnie z programem, do 2013 r. o 1136 km zwiększy się długość torów, po których pociągi mogą jechać 160 km/godz., a na 595 km - 200 km/godz.

Resort infrastruktury liczy, że Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych 2010-2013 zostanie zaakceptowany przez rząd w maju. Program zakłada także, że co roku do końca maja minister infrastruktury będzie Radzie Ministrów zdawał sprawozdanie z realizacji programu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Massel: PKP PLK muszą zaciągnąć 1 mld euro kredytu na inwestycje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!