Maszyniści porozumieli się z władzami Niemieckich Kolei

Maszyniści porozumieli się z władzami Niemieckich Kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po trwającym blisko rok konflikcie i dziewięciu strajkach związek zawodowy maszynistów GDL i dyrekcja Niemieckich Kolei (DB) zawarły porozumienie - powiadomili środę w Berlinie powołani przez obie strony konfliktu rozjemcy, Bodo Ramelow i Matthias Platzeck.

Porozumienie rozwiewa obawy klientów kolei przed kolejną falą strajków w rozpoczynającym się okresie urlopowym.

"Wszystkie dokumenty zostały podpisane, umowa zbiorowa przywróciła pokój między partnerami" - ogłosił Platzeck, były premier Brandenburgii. Jego zdaniem zawarte porozumienie jest "rozsądne i umiarkowane".

Podpisany we wtorek pakiet obejmuje 16 porozumień. Władze kolei zgodziły się m.in. na redukcję nadgodzin. W tym celu DB ma dodatkowo zatrudnić 300 nowych maszynistów i 100 konduktorów. Od 2018 roku tygodniowy wymiar pracy zmniejszy się o jedną godzinę do 38 godzin. Personel na kolei będzie mógł w przyszłości pracować w niepełnym wymiarze godzin.

Porozumienie przewiduje podwyżki płac - o 3,5 proc. od 1 lipca i kolejne 1,6 proc. od maja przyszłego roku. Dodatkowo każdy pracownik otrzyma jednorazową gratyfikację w wysokości 350 euro.

Rozmowy z udziałem rozjemców rozpoczęły się pod koniec maja, po zakończeniu dziewiątego strajku maszynistów.

Jednym z powodów konfliktu była rywalizacja pomiędzy GDL a znacznie większym związkiem zawodowym w branży kolejowej EVG. GDL rościł sobie prawo do reprezentowania nie tylko maszynistów, lecz także innych grup zawodowych na kolei, m.in. konduktorów. W trakcje negocjacji DB wycofała swój sprzeciw w tej sprawie.

DB przewożą każdego dnia 5,5 mln pasażerów i 607 tys. ton ładunków w samej Republice Federalnej Niemiec; są jednak też ważną częścią połączeń między wschodem a zachodem i południem a północą Europy.

Strajki maszynistów dezorganizowały komunikację i powodowały duże straty w gospodarce, szacowane na 100 mln euro dziennie. Ograniczenia w transporcie kolejowym odczuwały szczególnie przemysł chemiczny, motoryzacyjny i producenci stali.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Maszyniści porozumieli się z władzami Niemieckich Kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!