Metro Warszawskie: pierwszy odcinek II linii do I kwartału 2012

Metro Warszawskie: pierwszy odcinek II linii do I kwartału 2012
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwszy, centralny odcinek drugiej linii warszawskiego metra ma być gotowy do końca pierwszego kwartału 2012 roku - poinformował w piątek na konferencji Zenon Mikulec ze spółki Metro Warszawskie.

Budowę drugiej linii metra podzielono na 4 cztery odcinki: centralny, zachodni, wschodnio-północny i wschodnio-południowy. Odcinek centralny ma połączyć Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Na długości ok. 6 km powstanie 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.

Termin zakończenia budowy całej drugiej linii nie jest jeszcze znany - powiedział PAP rzecznik prasowy Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko. Zaznaczył, że nie wiadomo również, ile ta inwestycja będzie kosztować.

W kwietniu 2007 r. resort rozwoju koszt budowy trzech odcinków drugiej linii metra szacował na około 1,8 mld euro.

Malawko wyjaśnił, że stacje w obrębie drugiej linii będą budowane metodą odkrywkową. Natomiast tunel ma być drążony w ziemi. Nie wykluczone, że odcinki: zachodni, wschodnio- północny i wschodnio-południowy będą częściowo również budowane metodą odkrywkową.

Mikulec powiedział, że tunel drugiej linii warszawskiego metra będzie wiercony z użyciem technologii, które umożliwią drążenie dziennie 15 metrów. Przy budowie pierwszej linii dziennie wiercono 1-1,5 metra.

Wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz powiedział w piątek, że decyzja w sprawie przetargu na budowę drugiej linii metra zapadnie w najbliższych dniach.

Władze Warszawy zamierzały przeznaczyć na budowę centralnego odcinka drugiej linii ok. 2,8 mld zł. Oferty przedstawione przez trzy zainteresowane budową konsorcja są jednak ponad dwa razy wyższe. Konsorcjum, któremu przewodzi niemiecka firma Alpine Bau Deutschland AG, chce wybudować odcinek centralny za ok. 5,9 mld zł. Pełnomocnikiem drugiego konsorcjum jest hiszpańska firma Dragados - konsorcjum wyceniło inwestycję na ok. 6,2 mld zł. Trzecie, któremu przewodzi Mostostal Warszawa, chce wybudować odcinek za ok. 6 mld zł.

Władze miasta zapowiadają, że budowa trzech pierwszych odcinków drugiej linii metra uzyska wsparcie ze środków unijnych w wysokości 3,2 mld zł. Unijne pieniądze pomogą również sfinansować inne inwestycje transportowe w stolicy.

Chodzi o modernizację i rozbudowę tras tramwajowych, budowę obwodnicy śródmiejskiej i parkingów "Parkuj i Jedź" (Park&Ride), a także budowę linii Szybkiej Kolei Miejskiej, która połączy m.in. lotnisko Okęcie z Dworcem Wschodnim. Zapowiedziano, że inwestycje te zostaną zrealizowane najpóźniej do 2015 roku, a niektóre jeszcze przed 2012 rokiem.

Projekt rozbudowy Szybkiej Kolei Miejskiej zakłada wybudowanie 2 linii kolejowych o łącznej długości 74 km. Pierwsza ma przebiegać z Okęcia, przez Warszawę Wschodnią do Legionowa, a druga - z Okęcia, przez Warszawę Wschodnią do Otwocka.

Budowa wschodniej części obwodnicy śródmiejskiej - na odcinku od ronda Wiatraczna do ul. Zabranieckiej - pozwoli ominąć Śródmieście na trasie północ-południe. Jak powiedziała Naczelnik Wydziału Funduszy Strukturalnych Barbara Laszczkowska, spośród trzech wariantów planowanej inwestycji za najkorzystniejszy uznaje się pomysł poprowadzenia obwodnicy w tunelu o długości 870 m w osi ul. Wiatracznej.

Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego zaprezentowali m.in. projekt budowy linii tramwajowej na Tarchomin oraz do Wilanowa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!