PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

MI: od grudnia za pociągi w ruchu przygranicznym płacą samorządy

Autor: PAP
29-04-2011 19:34

Od grudnia br. za wszystkie pociągi lokalne i regionalne przekraczające granicę państwa muszą zapłacić samorządy - powiedział w piątek odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. Samorządy województw wskazują, że nie mają pieniędzy.

Już obecnie niektóre lokalne lub regionalne pociągi przestały jeździć do stacji w sąsiednich państwach lub wkrótce przestaną przekraczać granicę. To np. pociągi z Katowic do słowackiej Żyliny, którym trasę, w związku ze spodziewanym wejściem w życie nowych przepisów, skrócono do Zwardonia już z wprowadzeniem rozkładu jazdy 12 grudnia ub. roku.
Podróżni chcący jechać przez Zwardoń na Słowację do dyspozycji mieli od grudnia jeszcze kilka kursów ze Zwardonia do pobliskiej Czadcy. Od 1 maja liczba tych połączeń zostanie jednak zmniejszona. Alternatywą w przypadku części pociągów dojeżdżających tylko do Zwardonia może być przejście ok. kilometra do stacji Skalite-Serafinov, skąd odjeżdżają pociągi słowackie.

Podczas zorganizowanej w piątek w Katowicach konferencji poświęconej problemom kolei w woj. śląskim sekretarz woj. śląskiego Łukasz Czopik mówił, że finansowanie takich połączeń "przesunięto na samorządy, nie przesuwając w ślad za tym żadnej złotówki".

"Który pociąg w związku z tym powinniśmy wyciąć, by uruchomić połączenia transgraniczne, skoro nasze połączenia wewnątrzwojewódzkie nie zaspokajają w pełni potrzeb obywateli" - pytał Czopik wskazując, że zarząd województwa potrzebowałby na ten cel dodatkowe 900 tys. zł.

Uczestniczący w konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Massel wyjaśnił, że problem wynika z nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która weszła w życie 1 marca. Ustawa przypisała odpowiedzialność za grupę tzw. przewozów transgranicznych samorządom. Wcześniej spoczywała na resorcie infrastruktury.

"Mogę ubolewać, że nie przewidziano na ten cel dodatkowych środków, które zasiliłyby budżety organizatorów przewozów. Bardzo negatywnie jednak odbieram obwinianie o tę sytuację ministerstwa infrastruktury, bo my teoretycznie moglibyśmy pozawierać umowy z przewoźnikiem do 1 marca i powiedzieć, że dalej nas to nie obchodzi" - wskazał Massel.

"Daliśmy szansę organizatorowi przewozów, czyli samorządom województw, żeby przygotować się do tej nowej sytuacji. Część pociągów finansujemy do końca bieżącego rozkładu jazdy, czyli do grudnia, część do 1 czerwca. Zrobiliśmy więcej, niż do nas należy" - zaznaczył wiceminister. Massel podkreślił, że ministerstwo ma zresztą z tego powodu kłopot, bo brakuje mu pieniędzy na sfinansowanie przewozów międzynarodowych na duże odległości.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 627 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP