Akcje skomunalizowanej w maju ub. roku spółki Tramwaje Śląskie (TŚ) zostały rozdzielone między śląskie i zagłębiowskie gminy. To ostatni etap procesu przejmowania przez śląskie gminy działającej na ich terenie tramwajowej spółki.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka Związku Alodia Ostroch, akcje zostały podzielone między samorządy proporcjonalnie - według pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez tramwaje na terenie poszczególnych miast. Najwięcej, 25 proc. akcji, dostały Katowice, najmniej, 0,9 proc., otrzymała Czeladź.
Samorządy aglomeracji katowickiej starały się o przejęcie ostatniej państwowej spółki tramwajowej w Polsce od kilku lat. Wypracowany wariant komunalizacji TŚ zakładał, że pierwszym z dwóch etapów zmian własnościowych w spółce, będzie przejęcie akcji przez KZK GOP.
Choć przez pewien czas - po skomunalizowaniu Tramwajów Śląskich - zapowiadano, że spółka może pozostać w strukturze KZK GOP na stałe, w maju prezydenci miast współtworzących również ten związek ostatecznie zdecydowali, że podzielą akcje spółki między gminy, a wspólne przedsięwzięcia będzie koordynował Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM).
Ten powołany jesienią ub. roku związek powstał m.in. po to, aby realizować wspólne, istotne dla całej aglomeracji przedsięwzięcia
Pierwsze z nich, w których GZM oraz TŚ są partnerami, dotyczy infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej i ma być finansowane z ogólnopolskiej puli 600 mln euro na projekty w zakresie transportu publicznego dla obszarów metropolitalnych.
W ramach śląskiego projektu - przygotowującego region do piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2012 - zaplanowano m.in. zakup nowoczesnego taboru (50 tramwajów i 15 trolejbusów) oraz budowę dwóch wielopoziomowych parkingów dla aut osobowych i autokarów. W kluczowych miejscach mają powstać węzły przesiadkowe typu "Parkuj i jedź" oraz infrastruktura rowerowa.
Inwestycja miałaby obejmować łącznie modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów, a także przebudowę ponad 40 km sieci trakcji trolejbusowej w Tychach, gdzie przewidziano również powstanie nowego odcinka sieci trakcyjnej.
Tramwaje Śląskie to pierwsza państwowa spółka przekazana samorządom na podstawie znowelizowanej w ub. roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. 30 maja tego ub. roku minister skarbu przekazał KZK GOP wszystkie akcje spółki o nominalnej wartości 95 mln zł. Skumulowana strata TŚ - od chwili powstania w 2003 r. - to kilkadziesiąt milionów złotych.
KZK GOP kontynuowało wdrożony w połowie 2006 r. program restrukturyzacji TŚ. Samorządy, zaraz po przekazaniu TŚ przez Skarb Państwa, zapowiedziały inwestycje w niedoinwestowaną w ostatnich latach infrastrukturę tramwajową. Środki na remonty torowisk, a potem odnowienie taboru - przy zaangażowaniu pieniędzy unijnych - określano na miliard złotych w ciągu kilku lat.
KZK GOP, zrzesza 23 śląskie gminy, spośród których w 12 kursują tramwaje. Tramwaje Śląskie świadczą dla KZK GOP usługi na 30 liniach. Tramwajowa spółka zatrudnia ok. 2 tys. pracowników, w tym ok. 670 motorniczych.
Sieć tramwajowa w aglomeracji katowickiej jest najdłuższa w Polsce - obejmuje ok. 350 km torów. Ok. 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie ok. 19 mln kilometrów. Średni wiek taboru to ponad 30 lat; 5 proc. to wozy niskopodłogowe
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Miasta przejęły od KZK GOP akcje Tramwajów Śląskich