MIB: wdrażamy wymagane przez KE przepisy o kolei

MIB: wdrażamy wymagane przez KE przepisy o kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przepisy, o których wdrożenie zwróciła się w czwartek do Polski Komisja Europejska, zostały wprowadzone do procedowanej obecnie noweli ustawy o transporcie kolejowym - poinformowało w piątek PAP ministerstwo infrastruktury i budownictwa.

Komisja Europejska poinformowała w czwartek, że zwróciła się do Polski o dostosowanie krajowego prawa do dyrektywy w sprawie interoperacyjności europejskiego systemu kolei. Dodała, że Polska ma dwa miesiące na powiadomienie jej "o wszystkich środkach podjętych w celu zapewnienia pełnego wykonania dyrektywy", w przeciwnym razie Komisja może skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Ministerstwo infrastruktury i Budownictwa (MIB) poinformowało PAP w piątek, że wskazany przez KE aspekt dotyczy niepełnego wdrożenia rozwiązań, które w razie potrzeby gwarantują wykonanie dodatkowych badań pojazdów na sieci kolejowej, w wymaganym dyrektywą terminie 3 miesięcy.

"Przepis ustanawiający ten termin został wdrożony już w polskiej ustawie (art. 23b ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym), w ocenie Komisji konieczne jest jednak jego uzupełnienie o dodatkową procedurę zapewniającą jego przestrzeganie, a także określającą zakres tych badań" - wyjaśnił MIB w informacji przesłanej PAP.

Ministerstwo dodało, że mając na uwadze drobny charakter zastrzeżeń Komisji Europejskiej, MIB wprowadziło już odpowiednie zmiany do procedowanej obecnie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, co - w ocenie resortu - powinno umożliwić zakończenie sprawy po uchwaleniu nowych przepisów.

Interoperacyjność oznacza zdolność systemu kolejowego do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów spełniających odpowiednie wymogi. W praktyce pełna interoperacyjność oznaczałaby, że odpowiednio dostosowany tabor może poruszać się po infrastrukturze kolejowej i przemieszczać pomiędzy sieciami kolejowymi różnych krajów bez konieczności zatrzymywania się na granicach czy wymiany lokomotywy lub załogi, a nawet bez potrzeby wykonywania przez maszynistów jakichkolwiek czynności specyficznych dla danej infrastruktury.

Przepisy Unii Europejskiej w sprawie interoperacyjności kolei mają na celu poprawę konkurencyjności sektora kolejowego, na przykład poprzez umożliwienie łatwiejszej wymiany sprzętu kolejowego w całej Europie. Jest to możliwe dzięki technicznej harmonizacji kolei europejskich oraz usuwaniu barier technicznych i administracyjnych, np. poprzez wspólne procedury wydawania zezwoleń w zakresie przekazywania infrastruktury kolejowej do eksploatacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MIB: wdrażamy wymagane przez KE przepisy o kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!