Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

MIB: wdrażamy wymagane przez KE przepisy o kolei

Autor: PAP
29-04-2016 17:29
MIB: wdrażamy wymagane przez KE przepisy o kolei
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Przepisy, o których wdrożenie zwróciła się w czwartek do Polski Komisja Europejska, zostały wprowadzone do procedowanej obecnie noweli ustawy o transporcie kolejowym - poinformowało w piątek PAP ministerstwo infrastruktury i budownictwa.

Komisja Europejska poinformowała w czwartek, że zwróciła się do Polski o dostosowanie krajowego prawa do dyrektywy w sprawie interoperacyjności europejskiego systemu kolei. Dodała, że Polska ma dwa miesiące na powiadomienie jej "o wszystkich środkach podjętych w celu zapewnienia pełnego wykonania dyrektywy", w przeciwnym razie Komisja może skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Ministerstwo infrastruktury i Budownictwa (MIB) poinformowało PAP w piątek, że wskazany przez KE aspekt dotyczy niepełnego wdrożenia rozwiązań, które w razie potrzeby gwarantują wykonanie dodatkowych badań pojazdów na sieci kolejowej, w wymaganym dyrektywą terminie 3 miesięcy.

"Przepis ustanawiający ten termin został wdrożony już w polskiej ustawie (art. 23b ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym), w ocenie Komisji konieczne jest jednak jego uzupełnienie o dodatkową procedurę zapewniającą jego przestrzeganie, a także określającą zakres tych badań" - wyjaśnił MIB w informacji przesłanej PAP.

Ministerstwo dodało, że mając na uwadze drobny charakter zastrzeżeń Komisji Europejskiej, MIB wprowadziło już odpowiednie zmiany do procedowanej obecnie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, co - w ocenie resortu - powinno umożliwić zakończenie sprawy po uchwaleniu nowych przepisów.

Interoperacyjność oznacza zdolność systemu kolejowego do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów spełniających odpowiednie wymogi. W praktyce pełna interoperacyjność oznaczałaby, że odpowiednio dostosowany tabor może poruszać się po infrastrukturze kolejowej i przemieszczać pomiędzy sieciami kolejowymi różnych krajów bez konieczności zatrzymywania się na granicach czy wymiany lokomotywy lub załogi, a nawet bez potrzeby wykonywania przez maszynistów jakichkolwiek czynności specyficznych dla danej infrastruktury.

Przepisy Unii Europejskiej w sprawie interoperacyjności kolei mają na celu poprawę konkurencyjności sektora kolejowego, na przykład poprzez umożliwienie łatwiejszej wymiany sprzętu kolejowego w całej Europie. Jest to możliwe dzięki technicznej harmonizacji kolei europejskich oraz usuwaniu barier technicznych i administracyjnych, np. poprzez wspólne procedury wydawania zezwoleń w zakresie przekazywania infrastruktury kolejowej do eksploatacji.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP