Miliardy na porty

Miliardy na porty
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gdańsk lub Gdynia mają szansę dogonić wielu bałtyckich rywali. Ale nie bez kosztownych inwestycji i uproszczenia procedur - informuje "Puls Biznesu".

Polskim portom, w tym największemu w Gdańsku, sporo brakuje do bałtyckiej czołówki. Według ostatnich dostępnych danych Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej za 2010 r., nasz największy port znalazł się dopiero na siódmej pozycji wśród podobnych obiektów na Bałtyku. By dogonić bezpośrednią konkurencję: porty w Rydze, Kłajpedzie czy Tallinie, trzeba jednak sporo zainwestować.

Kluczowa sprawa to inwestycje w infrastrukturę nabrzeżową, kolejową czy drogową. Na szczęście wiele z tych prac jest obecnie realizowanych w ramach programu inwestycyjnego zaplanowanego na lata 2007-13. Według danych resortu, nakłady inwestycyjne na rozbudowę infrastruktury portowej są siedmiokrotnie większe niż w poprzednim programie finansowania z funduszy unijnych. Razem z budowanym w Świnoujściu terminalem LNG sięgają 8 mld złotych.

"Są to inwestycje realizowane dzięki funduszom unijnym i pieniądzom z budżetu państwa. Przykładem inwestycji finansowanej całkowicie z państwowej kasy jest budowa falochronu w Świnoujściu warta około 1 mld złotych" - mówi Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w resorcie transportu.

Podstawową barierą rozwoju jest nadal sposób odprawiania ładunków. We portach niemieckich czy holenderskich procedury odprawiania są zdecydowanie krótsze. "Ich skrócenie wymaga współpracy ministrów transportu i finansów - w kwestiach związanych ze sposobem poboru ceł i różnych podatków - oraz zdrowia i rolnictwa - w sprawach dotyczących odpraw weterynaryjnych i fitosanitarnych" - twierdzi Anna Wypych-Namiotko.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Miliardy na porty

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!