Gdańsk lub Gdynia mają szansę dogonić wielu bałtyckich rywali. Ale nie bez kosztownych inwestycji i uproszczenia procedur - informuje "Puls Biznesu".
Kluczowa sprawa to inwestycje w infrastrukturę nabrzeżową, kolejową czy drogową. Na szczęście wiele z tych prac jest obecnie realizowanych w ramach programu inwestycyjnego zaplanowanego na lata 2007-13. Według danych resortu, nakłady inwestycyjne na rozbudowę infrastruktury portowej są siedmiokrotnie większe niż w poprzednim programie finansowania z funduszy unijnych. Razem z budowanym w Świnoujściu terminalem LNG sięgają 8 mld złotych.
"Są to inwestycje realizowane dzięki funduszom unijnym i pieniądzom z budżetu państwa. Przykładem inwestycji finansowanej całkowicie z państwowej kasy jest budowa falochronu w Świnoujściu warta około 1 mld złotych" - mówi Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w resorcie transportu.
Podstawową barierą rozwoju jest nadal sposób odprawiania ładunków. We portach niemieckich czy holenderskich procedury odprawiania są zdecydowanie krótsze. "Ich skrócenie wymaga współpracy ministrów transportu i finansów - w kwestiach związanych ze sposobem poboru ceł i różnych podatków - oraz zdrowia i rolnictwa - w sprawach dotyczących odpraw weterynaryjnych i fitosanitarnych" - twierdzi Anna Wypych-Namiotko.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Miliardy na porty