XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Milion złotych kary dla PKP PLK za system informacji

Milion złotych kary dla PKP PLK za system informacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 1 mln zł kary nałożył prezes Urzędu Transportu Kolejowego na PKP Polskie Linie Kolejowe SA za nieprawidłowe działanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej - podał we wtorek UTK na swej stronie internetowej. PLK zamierza odwołać się od tej decyzji.

Kara jest konsekwencją niewykonania decyzji prezesa UTK z 19 czerwca 2013 r. w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości w działaniu tego systemu. Wynosi ona 1 mln 022 tys. zł i ma charakter dyscyplinujący. Jak wyjaśnia Urząd, prezes wydając tę decyzję kierował się przede wszystkim interesem pasażerów, których zbiorowe prawa zostały naruszone w sposób rażący.

W ramach postępowania administracyjnego pracownicy Urzędu przeprowadzili w styczniu br. dwutygodniową kontrolę, podczas której stwierdzili błędne funkcjonowanie systemu. Stwierdzono wówczas ponad 200 uchybień.

Kontrolerzy m.in. stwierdzili, że pociągi nie były zapowiadane, zarówno głosowo jak i wizualnie, bądź tylko były zapowiadane w jeden ze wskazanych sposobów, informacje głosowe były niespójne z informacjami wizualnymi, zapowiadane były inne od rzeczywistych relacje pociągów, nie były podawane opóźnienia pociągów lub opóźnienie pojawiało się po planowanym czasie odjazdu pociągu, wyświetlacze wskazywały pociągi, które nie pojawiały się przy peronie.

Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec poinformował PAP, że w opinii spółki kara nałożona przez UTK jest zbyt wysoka i PLK odwoła się od tej decyzji.

Wyjaśnił, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które zarządzają głosową i wizualną informacją pasażerską na dworcach, stacjach i przystankach od grudnia 2013 r., obsługują kilkadziesiąt różnych, głównie przestarzałych systemów. Brak jednolitego standardu urządzeń i wsparcia serwisowego, utrudnia zarządzanie systemami i powoduje błędy w przekazywaniu informacji pasażerom. PLK wdrożyła szereg działań naprawczych, które pozwoliły ograniczyć liczbę tych błędów, jednak nie udało się ich całkowicie wyeliminować.

Siemieniec poinformował, że spółka chcąc zapewnić jednolity wysoki standard informacji pasażerskiej i poprawić obsługę podróżnych, zdecydowała o budowie centralnego systemu informacji pasażerskiej, który zastąpi kilkadziesiąt działających obecnie. Wdrożenie projektu pozwoli ograniczyć koszty funkcjonowania systemu informacji, przy jednoczesnym zwiększeniu jego sprawności. Umożliwi też wprowadzenie automatycznego, zdalnego sterowania urządzeniami. Koszt budowy nowego systemu informatycznego PLK sfinansuje ze środków własnych. Pierwsze testy systemu rozpoczną się w czwartym kwartale tego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Milion złotych kary dla PKP PLK za system informacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!