Dla Ministerstwa Infrastruktury Kraków nadal jest organizatorem Euro 2012. Resort rezerwuje 25 mln euro na przebudowę Dworca Głównego i około 100 mln euro na miejski transport.
We wtorek - w ostatniej chwili przed umówionym spotkaniem - kancelaria Donalda Tuska odwołała swoje zaproszenie dla władz Krakowa. Miasto miało prezentować przygotowania do Euro 2012. Oburzony prezydent wysłał do premiera list protestacyjny. Urzędnicy i politycy poczuli, że Kraków zostaje z organizacji mistrzostw wyautowany.
- Nie rozumiem zachowania kancelarii premiera. Ale kiedy czytam projekt ministra infrastruktury, widzę, że Kraków jest traktowany jako pełnoprawny organizator turnieju. W tej sytuacji nie do końca wiadomo, czy protestować, czy się cieszyć - przyznaje w rozmowie z "Gazetą" poseł Andrzej Adamczyk (PiS) z sejmowej komisji infrastruktury.
Dotarliśmy do ministerialnych informacji dla Sejmu. W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko zarezerwowano już pieniądze na modernizację trzech dworców kolejowych, w tym krakowskiego. Na inwestycję nazwaną "Wykonanie Dworca Podziemnego Kraków Główny" rząd przeznacza około 25 mln euro i chce ją rozpocząć jeszcze w tym roku.
Obok tego - w ramach innych rządowych programów finansowanych też dotacjami UE - modernizowane będą strategiczne linie kolejowe wokół Krakowa. Dyrektor zarządzania nieruchomościami PKP SA Jarosław Adwent zaznacza, że przygotowania PKP do Euro 2012 to również wymiana i modernizacje taboru. - PKP Intercity planuje zakup 310 wagonów przystosowanych do prędkości 160 i 200 km/godz. Część z nich będzie przeznaczona na linie łączące Kraków z innymi miastami - podkreśla.
Dodatkowym inwestycyjnym zastrzykiem dla Krakowa mają być projekty dotyczące transportu publicznego. Ministerstwo Infrastruktury, w porozumieniu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, wydzieliło odrębną pulę na projekty związane z EURO 2012. Środki z Funduszu Spójności w wysokości 600 mln euro zostaną podzielone pomiędzy 6 obszarów metropolitalnych, w których planowane jest rozgrywanie meczów w ramach EURO 2012.
Kraków może liczyć na około 100 mln euro. Na co je wyda? - O te pieniądze będą walczyć: projekt budowy linii tramwajowej pod kampus UJ na Ruczaju, system sterowania światłami na skrzyżowaniach dla całego Krakowa oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które planuje kupić 25 niskopodłogowych tramwajów - wylicza wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Prezydent mówi o "walce", bo ministrowie zdecydowali się na procedurę wyboru projektów, która ma przypominać konkurs. Wnioski będzie oceniać specjalna komisja wybrana przez ministra rozwoju regionalnego i ministra infrastruktury.
Trzmiel uważa, że unijnej pomocy w kontekście rozwoju komunikacji na Euro 2012 możemy też być pewni dla projektu przebudowy ronda Ofiar Katynia. - Ten projekt już dawno miał gwarancje unijnych dotacji i jest dobrze przygotowany. Sprawa od dwu lat rozbija się jednak o pozwolenie na budowę, które jest oprotestowane przez trzech sąsiadów inwestycji - przypomina Trzmiel. W ciągu kilku dni Ministerstwo Środowiska ma rozpatrzyć odwołanie miasta od skarg i pozytywnie zaopiniować projekt trzypoziomowego ronda, co pozwoliłoby wreszcie starać się o pozwolenie na budowę.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Miliony euro na krakowski dworzec i miejski transport