XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Miliony na śląskie tramwaje?

Miliony na śląskie tramwaje?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 200 mln zł w ciągu 3 lat. Tyle organizator transportu zbiorowego - Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) - i śląskie gminy powinny zainwestować w infrastrukturę tramwajową - wynika z raportu sporządzonego przez firmę Ernst&Young.

- W przeciwnym razie, sieć zacznie się rozrywać - stwierdził Jan Friedberg z firmy doradczej, która na zlecenie KZK GOP, opracowała diagnozę stanu oraz plan rozwoju transportu zbiorowego w aglomeracji katowickiej.

200 mln zł to minimum, niezbędne dla wdrożenia "programu ratunkowego" dla 35 km najważniejszych odcinków. Modernizacja sieci powinna być kontynuowana nawet do 2025 r. W tym czasie będzie trzeba rozbudować ją o 80 km torowisk (ok. ćwierć miliarda zł). Kolejne 3,5 mld w ciągu 25 lat trzeba przeznaczyć na wymianę taboru autobusowego i tramwajowego.

Śląska sieć transportu powinna być rozbudowana również o inteligentny system kierowania ruchem. Friedberg: - Gdyby zielone światło na 200 skrzyżowaniach i najważniejszych arteriach miał transport publiczny, jazda mogłaby być szybsza o ponad 20%, a korki zostałyby znacznie zredukowane.

Autorzy raportu zalecają wprowadzenie elektronicznego biletu, który mógłby również obowiązywać w pociągach. Prace nad wprowadzeniem karty usług publicznych już trwają. - Zacznie funkcjonować nie wcześniej niż za dwa lata - mówi przewodniczący KZK GOP, Roman Urbańczyk.

Choć KZK GOP i spółka Tramwaje Śląskie starają się o unijne dotacje na poprawę stanu infrastruktury transportowej, to inwestycje nie będą możliwe, jeżeli 23 gminy tworzące związek nie zaczną łożyć więcej pieniędzy. Teraz dają kilka razy mniej niż największe polskie miasta. Niemniej najważniejsze dla komunikacji zadania będą prowadzone, zapewniają w KZK.

Według autorów analizy, infrastrukturą transportową powinien zarządzać utworzony niedawno Górnośląski Związek Metropolitalny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Miliony na śląskie tramwaje?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!