XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Minister infrastruktury o perspektywach idei "tiry na tory"

Minister infrastruktury o perspektywach idei "tiry na tory"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ograniczenie przewozu ciężkich ładunków drogami na rzecz kolei musi uwzględniać analizę szkodliwości ruchu ciężarówek na poszczególnych odcinkach i wiązać się z poprawieniem konkurencyjności transportu kolejowego - uważa minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Podczas poniedziałkowej wizyty w spółce PKP Cargo w Katowicach Wasiak była pytana o działające w niektórych krajach - i popularyzowane przez niektóre środowiska w Polsce - rozwiązania, dzięki którym transport ciężkich ładunków na dalekich trasach odbywa się głównie koleją.

Minister odpowiedziała, że postulat "tiry na tory" może być realizowany na dwa sposoby. Pierwszym jest sprawienie, by taki rodzaj transportu był opłacalny dla klientów, a drugim - wprowadzenie zakazów administracyjnych, związanych z ochroną niektórych obszarów czy dróg.

"Myślę, że my musimy gdzieś obie te rzeczy wyważyć, tzn. zastanowić się, gdzie uczestnictwo tirów jest szkodliwe z różnych społecznych względów, niebezpieczne, i chronić te drogi (...), ale musimy też poszukać lepszej efektywności transportu kolejowego, żeby to było konkurencyjne w oparciu o zwykłe zasady ekonomiczne" - wskazała Wasiak.

Minister przekonywała, że modernizując koleje chodzi nie tylko o "twardą" modernizację techniczną, ale też zmiany w organizacji. Oceniła, że polskie koleje są na dobrej drodze do konkurencyjności. "Ten sposób zorganizowania się Cargo, który tutaj obserwujemy, jest krokiem w dobrym kierunku - bo to jest lepsza efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa" - oceniła.

Przypomniała, że spółka PKP Cargo - która przenosi centralę do Katowic - przejęła spółkę Advanced World Transport, drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach. Według Wasiak PKP Cargo ma szanse na dalszą ekspansję i staje się firmą europejską.

Zwolennicy hasła "tiry na tory" przekonują, że to właśnie kolej jest najlepszym środkiem transportu ciężkich ładunków - bardziej bezpiecznym i przyjaznym środowisku. Według danych ze strony tirynatory.pl jeden 40-tonowy tir w kilka sekund rozjeżdża drogę a takim samym stopniu jak ponad 163 tys. samochodów osobowych przejeżdżających przez ten sam punkt.

Przeciwnicy przekonują, że "wyrzucanie" tirów z dróg oznacza wyższe koszty transportu, a więc i cen. Na transport kombinowany stawiają m.in. Szwajcarzy (gdzie jazda ciężarówką autostradami wiąże się z bardzo wysokimi opłatami), Niemcy, Austriacy, Holendrzy czy Francu
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Minister infrastruktury o perspektywach idei "tiry na tory"

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!