LIVE XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Elektromobilność

Minister infrastruktury: wnioski personalne wobec szefów PKP pierwszy pozna premier

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiedział, że jako pierwszy z wnioskami personalnymi wobec zarządów spółek kolejowych zapozna się premier Donald Tusk. Sejm przyjął w piątek informację ministra na temat sytuacji na kolei.

Grabarczyk składał w piątek w Sejmie informację na temat sytuacji z Grupie PKP. Swoje wystąpienie rozpoczął od wyrażenia ubolewania "za to wszystko, co dotknęło pasażerów kolei". Zaznaczył, że ta sytuacja nie powinna mieć miejsca.

"Wnioski personalne zostaną wyciągnięte. Przedstawię swoim delegatom do rad nadzorczych spółek kolejowych odpowiednie wnioski, ale proszę Wysoką Izbę o chwilę cierpliwości. Te wnioski przedstawię w pierwszej kolejności panu premierowi Donaldowi Tuskowi, gdy dziś wróci z Brukseli" - zapowiedział Grabarczyk.

Premier Donald Tusk powiedział, że nie chce nikogo pokazowo karać za sytuację na kolei, ale jednak musi być w związku z nią wyciągnięta odpowiedzialność personalna. Jak dodał, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk będzie musiał mu powiedzieć, "kto za to poleci". Czytaj więcej: Tusk: Grabarczyk musi powiedzieć kto poleci za sytuację na kolei

Nowy roczny rozkład jazdy pociągów obowiązuje od niedzieli, 12 grudnia. Od tego czasu na kolei panuje bałagan - pasażerowie mają problemy z uzyskaniem informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów, rozkłady umieszczone na dworcach i w internecie różnią się od siebie, podróżni są odsyłani na nieistniejące perony itp. Na to nałożył się atak zimy. Z powodu mrozów i śnieżyc, pociągi w ostatnich dniach opóźniały się nawet o kilka godzin.

Jak mówił Grabarczyk, doszło do tego, ponieważ najwięksi przewoźnicy kolejowi - Przewozy Regionalne i PKP intercity - nie ustaliły w porę swoich rozkładów. Minister wyjaśnił, że rozmowy na ten temat rozpoczęły się już na początku roku, ale nie zakończyły się, tak jak powinny, w połowie maja, lecz przeciągnęły się do jesieni. "10 listopada powinien zostać podany do publicznej wiadomości ostateczny rozkład jazdy" - powiedział Grabarczyk. Dodał, że tak się nie stało.

Szef resortu infrastruktury wyjaśnił, że przewoźnicy wprowadzali zmiany do rozkładu jeszcze w grudniu. Poinformował, że zmiany dokonane w grudniu dotyczyły 338 pociągów. Przewoźnicy zrezygnowali z uruchomienia 698 składów - mówił minister.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział w Sejmie, że prezesi spółek PKP S.A. i PKP PLK spełniali warunki, by otrzymać nagrody roczne. Odniósł się w ten sposób do komentarzy, że zgodnie z przepisami prezesom nagrody i tak nie przysługują.

W czwartek szef resortu infrastruktury zapowiedział, że prezesi spółek i ich zastępcy odpowiedzialni za chaos na kolei nie otrzymają premii rocznej.

Grabarczyk przyznał, że rzeczywiście nagroda roczna nie przysługuje prezesowi PKP Intercity, który pełni to stanowisko od kilku miesięcy, a nagrodę może otrzymać ten, kto pełni funkcję przez pełny rok. "Jeśli chodzi o prezesów dwóch pozostałych spółek (PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe - PAP) to ta przesłanka została spełniona" - powiedział minister.

Przepisy mówią, że nagroda przysługuje za osiągnięcie zysku, lub zminimalizowanie straty spółki. Minister wyjaśnił, że PKP S.A. zanotowały w 2009 r. zysk, natomiast PKP PLK choć odnotowało w 2009 r. stratę przekraczającą 350 mln zł, to według danych na październik 2010 r. strata ta nie przekracza 80 mln zł.

Minister Grabarczyk zaznaczył, że to nie finansowy wymiar kar ma być najważniejszy. "Chodzi bowiem o to, żeby prezesi poczuli się w obowiązku wyciągnięcia konsekwencji także wobec innych pracowników kolei. Bo to pozytywne nastawienie do obowiązków, troska o klienta powinno cechować wszystkich pracowników kolei. A tej wrażliwości na potrzeby klientów kolei zabrakło. I ta sankcja, ta reprymenda udzielona prezesom spółek kolejowych miała ich skłonić do aktywniejszego działania" - powiedział minister.

Zdaniem Grabarczyka, rozwiązaniem problemu może być program inwestycyjny i modernizacyjny dla kolei. Przypomniał, że rząd przeznaczył dla Przewozów Regionalnych 3,5 mld zł na modernizację taboru. Powiedział też, że trwa przebudowa linii kolejowych na łącznej długości ok. 1,2 tys. km. "Mamy podpisane umowy (...) które będą skutkowały poprawą stanu infrastruktury ponad 1,7 tys. km torów" - powiedział. Dodał, że trwa także modernizacja polskich dworców.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, który w czasie swojego piątkowego wystąpienia w Sejmie kilkukrotnie przepraszał pasażerów za chaos na kolei, oświadczył, że zima nie usprawiedliwia braku troski o nich. Ocenił, że sytuacja na kolei nadal nie jest zadowalająca.
Grabarczyk poinformował, że w związku z uszkodzeniami składów i lokomotyw elektrycznych zapewniono utrzymanie w ciągłym pogotowiu lokomotyw spalinowych w najbardziej newralgicznych punktach sieci kolejowych.

"Uruchomiono dodatkowe punkty informacyjne na dworcach kolejowych" - powiedział minister. Poinformował, że w celu poprawienia działania strony internetowej z informacjami o połączeniach PKP zdecydowało o zakupie dwóch dodatkowych serwerów.

"Zima nie jest usprawiedliwieniem dla chaosu i sytuacji, która ma miejsce na kolei, to nie usprawiedliwia braku troski o pasażerów, to wymaga jeszcze większego wysiłku, by sprostać wyzwaniom i tego oczekuję od wszystkich pracowników kolei" - oświadczył minister.

Jak ocenił, w ostatnich dniach jednym z głównych problemów był brak informacji, także na dworcach. "Szczytem nonsensu było wpisywanie do planszowego rozkładu jazdy informacji, że pociąg będzie podstawiony na peron, który jeszcze nie został oddany do eksploatacji, de facto nie istnieje" - powiedział minister. Dodał, że taka sytuacja miała miejsce w Katowicach.

Grabarczyk ocenił, że pracownicy spółek kolejowych i ich kierownictwo nie stanęli na wysokości zadania, co przyczyniło się do powszechnej opinii, iż kolej po raz kolejny nie sprostała wyzwaniu.

Minister podkreślił, że w spółkach zostały powołane sztaby, które miały doprowadzić do zmiany niedobrej sytuacji. Grabarczyk przedstawił kalendarium uszkodzeń i awarii infrastruktury kolejowej od 12 grudnia.

Posłowie o PKP: kpiny, chaos; opozycja wzywa do dymisji Grabarczyka

Spółkom kolejowym zabrakło wyobraźni, student logistyki lepiej przygotowałby nowy rozkład, kpiny z obywatela - tak przedstawiciele wszystkich sił politycznych podsumowywali w Sejmie sytuację na kolei. Opozycja wezwała do dymisji ministra infrastruktury.
W piątek w Sejmie informację na temat sytuacji w Grupie PKP składał minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Od czasu wprowadzenia nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów (12 grudnia) na kolei panuje bałagan - pasażerowie mają problemy z uzyskaniem informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów, rozkłady umieszczone na dworcach i w internecie różnią się od siebie, podróżni są odsyłani na nieistniejące perony itp.

Stanisław Żmijan (PO) ocenił, że spółkom kolejowym zabrakło wyobraźni. Jego zdaniem, spory pomiędzy nimi doprowadziły do tego, że z pola widzenia znikł im pasażer. Zachowanie przewoźników nazwał nieroztropnym i nieodpowiedzialnym. Podkreślił, że w trzech kwartałach w tym roku kolej ma o 9 proc. mniej pasażerów niż w analogicznym czasie przed rokiem. "Warto zapytać, dlaczego tak się dzieje" - mówił. Według niego, na kolei potrzebny jest silny regulator, na wzór regulatora rynku elektrycznego.

Bogusław Kowalski (PiS) ocenił, że w ciągu 12 miesięcy mamy trzeci kryzys na kolei. Jego zdaniem, gdyby zadanie przygotowania nowego rozkładu jazdy minister infrastruktury zlecił studentowi logistyki, zostałby on przygotowany lepiej, niż to się stało.

"Dlaczego ten chaos na kolei się pogłębia?" - pytał. Jego zdaniem, wynika to z tego, że Grabarczyk nie wie, jakie są rzeczywiste problemy kolei. Według niego, w czasie pełnienia urzędu przez obecnego ministra na kolei "wytworzyła się mieszanka nonszalancji i niekompetencji". "Czekamy na honorowe rozwiązanie. Pan dobrze wie, jakie to rozwiązanie powinno być" - oświadczył poseł PiS.

Wiesław Szczepański (SLD) podkreślił, że sposób, w jaki PKP wprowadziły nowy rozkład jazdy, spowodował chaos. Jego zdaniem, winni są niekompetentni ludzie w spółkach kolejowych, których nazwał "desantem łódzkim" (Grabarczyk jest z tego miasta). Wskazał, że w ciągu ostatniego półrocza odwołano 14 kluczowych dyrektorów na kolei. "Przyjrzyjmy się najważniejszej spółce pasażerskiej Intercity. Z wyjątkiem dyrektora do spraw finansowych wszyscy nowi ludzie nigdy nie pracowali w przewozach pasażerskich" - podkreślał.

Jego zdaniem, w każdym cywilizowanym kraju w sytuacji takiego chaosu, jaki powstał po wprowadzeniu nowego rozkładu, człowiek honoru sam podałby się do dymisji. "To, czy pan go ma, pozostawiam pańskiemu sumieniu" - zwrócił się do ministra infrastruktury.

"Dzisiaj ludzie w Polsce dali wotum nieufności wobec kolei i kolejarzy i tych, którzy koleją zarządzają. Dali też wotum nieufności politykom demokratycznej Polski (...) Gdyby nie było tak tragicznie, mogłoby być śmiesznie" - mówił polityk PSL Janusz Piechociński.

Podkreślił, że konieczna jest odpowiedź na pytanie, co zawiodło, że próba ustalenia nowego rozkładu jazdy kolei skończyła się kompromitacją. Dodał, że należy dokonać analizy, jakie mechanizmu i jacy ludzie doprowadzili do zaistniałej sytuacji. "To, co wydarzyło się przy wprowadzeniu rozkładu jazdy na kolei, jest karygodne i hańbiące dobre imię władzy publicznej i polskiej kolei" - uznał.

"Jaka jest odpowiedzialność urzędnika publicznego, którymi są wszyscy prezesi (PKP)? Działają w imieniu państwa polskiego i powinni ponosić odpowiedzialność. Dziś fantastycznie schowali się za pańskimi plecami. Pan musi wziąć odpowiedzialność za nich, za ich kpiny z obywatela" - zwróciła się do Grabarczyka posłanka Elżbieta Jakubiak (PJN).

Jakubiak podkreśliła, że rząd PO-PSL powinien przedstawić plan naprawy kolei oraz wyjaśnić, jak kolej wykorzysta środki unijne.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Minister infrastruktury: wnioski personalne wobec szefów PKP pierwszy pozna premier

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!