XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ministerstwo Infrastruktury likwiduje transport drogowy

Ministerstwo Infrastruktury likwiduje transport drogowy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Brak programów szkolenia i ośrodków wydających certyfikaty. Przewoźnikom samochodowym znikają zyski, a na dodatek z powodu błędów w rozporządzeniu Ministerstwa Infrastruktury nie będą mieli nowych kierowców. Żaden nie otrzyma dokumentów dopuszczających do zawodu

Każdy świeżo upieczony kierowca, który będzie chciał pracować za kierownicą autobusu, już od 10 września musi mieć zaliczone szkolenie zwane kwalifikacją wstępną. Za rok taki sam obowiązek będzie dotyczył także młodych kierowców samochodów ciężarowych. Będą musieli zaliczyć kurs trwający co najmniej 140, a maksymalnie 280 godzin, w tym 20 godzin jazd, z których do ośmiu powinno być przeprowadzone w warunkach szczególnych, czyli np. na płytach poślizgowych - pisze "Rzeczpospolita".

W ciągu kolejnych pięciu lat wszyscy zawodowi kierowcy będą musieli odbyć podobne szkolenie, ale trwające krócej, bo 36 godzin. Nie ma jednak programów nauczania, instruktorów, ośrodków szkolenia kierowców zawodowych i doskonalenia techniki jazdy samochodem (ODTJ). Brakuje rozporządzeń, a błędy w już wydanym rozporządzeniu uniemożliwiają rozpoczęcie szkoleń. Ministerstwo nie widzi problemu, ale przeciwnego zdania są specjaliści od transportu międzynarodowego. Firma, która zatrudni młodego kierowcę bez wymaganego szkolenia, musi się liczyć z wysoką karą pieniężną, a za granicą każdy pojazd prowadzony przez kierowcę nieposiadającego kwalifikacji będzie zatrzymany – ostrzega w dzienniku prawnik Maciej Wroński. Rządowi polskiemu grożą także sankcje finansowe ze strony Komisji Europejskiej za niewdrożenie unijnej dyrektywy wprowadzającej te szkolenia.

Z blisko dwuletnim opóźnieniem, bo dopiero 5 maja tego roku, weszło w życie rozporządzenie mówiące o zasadach przygotowania instruktorów dla ODTJ oraz o wymaganiach, jakie ma spełniać taki obiekt. Do tej pory Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury nie wydał rozporządzenia określającego sposób szkolenia kierowców zawodowych, w tym programu szkolenia prowadzonego w ODTJ - pisze "Rzeczpospolita".

– Dlatego nie wiadomo, jak ODTJ ma wyglądać, a nikt nie zainwestuje kilkudziesięciu mln zł w obiekt, który może się okazać nieprzydatny – mówi Jerzy Kucharko, dyrektor szkoły bezpiecznej jazdy Test and Training. Jeszcze gorzej wygląda sprawa naboru instruktorów i egzaminowania ich. Jest kluczowa dla jakości szkolenia, ale przez ministerstwo została scedowana na wojewodów, którzy są nieprzygotowani do tworzenia komisji egzaminacyjnych i do organizowania egzaminów. – W pięcioosobowej komisji wojewódzkiej potrzeba przynajmniej po trzech fachowców, co daje ponad 40 na całą Polskę, tymczasem w kraju jest nie więcej niż 20 specjalistów – uważa prowadzący od 30 lat treningi bezpiecznej jazdy Mariusz Stuszewski. Przez półtora roku nie uczyniono nic, aby uzyskać takie kadry, chociażby w drodze pilotażowych kursów.

Wroński wskazuje, że na istniejące ODTJ zastawiono jeszcze jedną pułapkę – obecnie działają one nielegalnie. Ustawa o prawie o ruchu drogowym, która weszła w życie w styczniu 2007 roku, nakłada na ośrodki jazdy obowiązek zgłoszenia działalności u wojewody i wpisu do rejestru działalności regulowanej do 10 września 2007 roku. Żaden ODTJ nie mógł się zarejestrować z braku odpowiedniego rozporządzenia. Ponadto, ze względu na błędy w rozporządzeniu z maja tego roku, żaden ODTJ nie spełnia wymagań i w świetle prawa powinien zostać zamknięty na trzy lata.

Fachowcy uważają, że rozporządzenie o przygotowaniu instruktorów nie przyczyni się do zmniejszenia liczby ofiar na drogach, lecz przeciwnie – zwiększy ilość wypadków. – Wymaga się podczas szkolenia, aby kursanci np. hamowali na łuku z naczepą-cysterną, jadąc z prędkością powyżej 30 km/h. Tymczasem na takim łuku cysterna przewraca się już przy 28 km/h, gdy zdejmie się nogę z gazu, nie mówiąc o hamowaniu. Chciałbym zobaczyć, jak to ćwiczenie wykonuje osoba, która je wymyśliła – mówi "Rzeczpospolitej" Rafał Buchcar szkolący w bezpieczniej jeździe 500 kierowców rocznie. – Rozporządzenie każe poznawać nad- i podsterowność samochodów, zachęcając do agresywnej jazdy, a nic nie mówi o unikaniu zderzeń, w tym najechaniach, które w Europie są najczęstszą przyczyną wypadków ciężarówek.

Maciej Wroński uważa, że niezbędna jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w której powinien się pojawić dwuletni okres przejściowy zawieszający treningi kierowców zawodowych w warunkach szczególnych, co jest dopuszczone przez prawo unijne. Konieczna jest także nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym, aby obecnie funkcjonujące ODTJ mogły działać legalnie - pisze "Rzeczpospolita".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ministerstwo Infrastruktury likwiduje transport drogowy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!