Ministerstwo studzi emocje w sprawie żeglugi na Odrze

Ministerstwo studzi emocje w sprawie żeglugi na Odrze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Temat usprawnienia żeglugi na Odrze wraca jak bumerang od wielu lat. Ostatnio za sprawą Krzysztofa Kiliana, prezesa PGE, który na Forum Zmieniamy Polski Przemysł zgłosił postulat koncentracji wysiłków państwa na tym celu. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie widzi jednak na razie szans na zwiększenie środków przeznaczanych na żeglugę śródlądową, a przy obecnym finansowaniu trudno liczyć na jakikolwiek przełom.

Krzysztof Kilian postulował podczas dyskusji na temat wzrostu gospodarczego, by Polska po Euro 2012 Polska wyznaczyła sobie nowy cel o podobnej skali. - Polsce potrzebny jest duży projekt inwestycyjny skupiający uwagę i mobilizujący siły - apelował Kilian zaznaczając, że jego idealnie nadaje się do tego usprawnienie żeglowności Odry do tego stopnia, by zaczęła ona odgrywać w systemie transportowym podobną rolę, jak rzeki w Niemczech.

Zdaniem Kiliana, ożywiłoby to nie tylko inwestycje w energetyce, ale pozwoliłoby także związać się z projektem tym wszystkim, którzy później czerpaliby z niego profity. Jako przykład podał zakłady przemysłowe Górnego i Dolnego Śląska, które zyskałyby relatywnie tanią możliwość transportu towarów na eksport. Czytaj więcej: K. Kilian, PGE: Odra - projekt dla Polski

Nie minęło kilka godzin, gdy na panelu Forum ZPP dotyczącym transportu towarowego padły słowa wskazujące na to, że taki program nie ma w najbliższych latach szans na realizację. - Aby transport śródlądowy stał się istotnym elementem polskiej sieci transportowej, wymaga ogromnych inwestycji. Nie jesteśmy w stanie sobie w tej chwili na nie pozwolić - oznajmił Maciej Jankowski, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. - Mamy taką skalę wyzwań w transporcie drogowym i kolejowym, że nie jesteśmy w stanie ponieść kosztów dodatkowych inwestycji w transporcie rzecznym.

Jak dodał, dodatkowym problemem przy inwestycjach w żeglugę śródlądową jest sprostanie wysokim wymogom ekologicznym, które nakłada obecnie obowiązujące prawo, a które utrudniają już w dużym stopniu sprawną realizację projektów drogowych i kolejowych. - Samo pokonanie różnego rodzaju barier ekologicznych będzie wyzwaniem przerastającym wszystko to, z czym mieliśmy dotychczas do czynienia - stwierdził Jankowski.

Na razie nie widać więc możliwości na realizację czegoś więcej, niż zadań przewidzianych "Programem dla Odry - 2006". Przy jego dotychczasowym finansowaniu nieprzekraczającym pół miliarda złotych rocznie, nie jest on w stanie w krótkim czasie w wyraźnym stopniu podnieść parametrów żeglugowych drugiej największej rzeki w Polsce. Tym bardziej, że większość zdań nie dotyczy bezpośrednio tego zagadnienia, a jedynie ochrony przeciwpowodziowej terenów położonych nad Odrą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ministerstwo studzi emocje w sprawie żeglugi na Odrze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!