XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

MIR: ok. 9 mld zł na infrastrukturę kolejową na Śląsku

MIR: ok. 9 mld zł na infrastrukturę kolejową na Śląsku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ok. 9 mld zł trafi na infrastrukturę kolejową w woj. śląskim w obecnej perspektywie unijnej 2014-2020 - zapowiedziała w poniedziałek w Katowicach minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Duża część tej kwoty ma dotyczyć linii o znaczeniu towarowym.

Podczas poniedziałkowej wizyty w katowickim centrum dowodzenia operacjami PKP Cargo minister akcentowała rolę Górnego Śląska w kolejowych przewozach towarowych. Wskazała, że w woj. śląskim wydano w ostatnich latach na infrastrukturę kolejową ponad 2,5 mld zł; w obecnej perspektywie unijnej będzie to 9 mld zł.

Członek zarządu zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK i jej dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki podał, że znaczna część tej kwoty, ponad 5 mld zł, trafi na "całkowitą przebudowę całego węzła Górnego Śląska, dwóch linii średnicowych, które przecinają tę aglomerację".

Chodzi o połączenia wiodące od Będzina, przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, w kierunku Czechowic-Dziedzic i granicy państwa w Zebrzydowicach, a także od Sosnowca-Jęzora, przez Mysłowice, Katowice w stronę Chorzowa i Gliwic.

"W ramach tej inwestycji średnica zostanie rozbudowana o infrastrukturę dedykowaną wyłącznie dla ruchu aglomeracyjnego, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli zaoferować zupełnie nową jakość, jeśli chodzi o połączenia aglomeracyjne w całym regionie" - ocenił Mochocki.

Rozbudowywany o dwa tory ma być odcinek Będzin-Sosnowiec-Katowice. Rozbudowa do czterech torów planowana jest również z Katowic w kierunku Tychów, a analizowana jeszcze - w kierunku Chorzowa Batorego.

Pozostałe ponad 4 mld zł planowanych inwestycji ma dotyczyć infrastruktury przeznaczonej przede wszystkim dla ruchu towarowego - kluczowej dla sprawnego wywozu towarów z regionu, "Kładziemy dzisiaj nacisk na infrastrukturę towarową, bo to jest bardzo ważne dla Śląska" - podkreśliła Wasiak.

Minister przyznała, że już trwający program intensywnych inwestycji kolejowych w regionie "trochę paraliżuje tę sieć". "Dlatego PKP PLK przeznaczyły dodatkowe 100 mln zł, które teraz wydaje, w ciągu trzech miesięcy (), żeby udrożnić wszystkie ciągi towarowe. Ten program zaczął się w czerwcu i skończy z końcem lata" - wskazała szefowa resortu infrastruktury.

"Program poprawy przepustowości na obszarze Górnego Śląska" powstał w uzgodnieniu z ministerstwem i najważniejszymi przewoźnikami towarowymi na przełomie I i II kw. br. Wykonawcy już zostali wyłonieni. "Ta modernizacja infrastruktury skupiona będzie na podstawowych liniach towarowych na terenie Śląska oraz na udostępnieniu nowej infrastruktury na stacjach obsługujących najważniejsze kopalnie w regionie" - wyjaśnił Mochocki.

Dopytywany przez PAP wskazał, że chodzi o "rozbudowę możliwości kluczowych punktów obsługujących ruch towarowy na terenie całej aglomeracji Górnego Śląska". Oznacza to m.in. prace rewitalizacyjne na odcinkach linii kolejowych m.in. w rejonie Dąbrowy Górniczej oraz prace na liniach łączących duże stacje towarowe z poszczególnymi kopalniami.

Prezes PKP Cargo Adam Purwin ocenił, że dodatkowe 100 mln zł "to bardzo pozytywny sygnał dla przewoźników towarowych". Przypomniał przy tym, że w okresie szczytu przewozowego średnia prędkość pociągów towarowych na Śląsku spada do 10 km/h.

Purwin wskazał też w poniedziałek na postęp, który PKP Cargo zrobiły w ostatnich latach w dziedzinie zarządzania przewozami. W katowickiej siedzibie spółki proces ten optymalizowany jest przy pomocą rozwiązań informatycznych; lokomotywy są wyposażone w nadajniki GPS, co umożliwia sprawne nadzorowanie codziennie blisko tysiąca pociągów.

"Tutaj biorą początek nasze najważniejsze trasy nad polskie morze i to właśnie my odpowiadamy za gros przewozów i eksportu polskiego węgla nad morze, ale też obsługujemy wiele połączeń międzynarodowych. Aby to usprawnić w ostatnich miesiącach sfinalizowaliśmy transakcję zakupu czeskiej spółki AWT, a więc Śląsk może patrzeć z większym optymizmem także na południe Europy" - uznał Purwin.

Zapowiedział też, że w niedawno wynajętej nowej siedzibie w Katowicach PKP Cargo będą koncentrowały działalność związaną z ekspansją międzynarodową. "Ten ciężar będzie przenosił się tutaj z Warszawy i innych miejsc" - wskazał prezes.

Znaczna część zapowiadanych na 9 mld zł inwestycji infrastrukturalnych w woj. śląskim ma być finansowana z europejskiego mechanizmu finansowego "Łącząc Europę". Odpowiedni projekt PKP PLK mają złożyć w konkursie organizowanym przez Komisję Europejską od października br.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MIR: ok. 9 mld zł na infrastrukturę kolejową na Śląsku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!